G-W06FWPH7Q5
مرکز مشاوره و راهنمایی انجام پایان نامه و سمینار

تنظیم فرمت پایان نامه و رساله

تنظیم فرمت

در این نوشتار از مشاوریاب به بررسی تنظیم فرمت پایان نامه و رساله ، مراحل انجام، هزینه و دیگر موارد مرتبط با این مساله می پردازیم:

مقدمه

دانشگاه‌های مختلف، فایلی را با عنوان دستورالعمل نگارش پایان نامه کارشناسی ارشد، شیوه‌نامه نگارش و تدوین رساله دکتری و یا با عناوین مشابه در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند. تنظیم فرمت پایان‌نامه و یا رساله یکی از مهم ترین مواردی می‌باشد که بعد از نگارش پایان نامه باید به آن توجه شود؛ که در ادامه به چگونگی انجام آن خواهیم پرداخت.

مفهوم فرمت بندی چیست؟

اگر بخواهیم مفهوم دقیق فرمت بندی را بیان کنیم باید بگوییم فرمت بندی به معنای چیدمان صحیح ساختاری و اجزایی پایان نامه است که باید رعایت شود. به عبارتی فرمت بندی به معنای رعایت فرمت خاصی است که به موارد ریزی مانند نوع فونت، سایز فونت، میزان فاصله از طرفین صفحه، نوع نوشتن منابع، چکیده، نوع نگارش صفحات، نوع نگارش ضمایم و … بازمی‌گردد که بایستی به طرز صحیحی در کنار هم قرار گیرند. هر دانشگاهی نیز برای اینکه پایان‌نامه‌های نگارش شده توسط دانشجویان را در جلسه دفاع تحت داوری قرار دهد فرمت بندی خاص دانشگاهی خود را دارد که تمامی پایان‌نامه‌ها در قالبی یکسان و یکپارچه باشند. دانشجویان نیز بهتر است از همان ابتدا با فرمت بندی پایان‌نامه آشنا شوند و پایان نامه خود را طبق دستورالعمل‌های گفته شده در آن پیش ببرند.

تنظیم فرمت پایان نامه و اهمیت آن

پایان نامه باید در چارچوب و فرمت معینی قرار گیرد که به طور خلاصه این ساختار شامل عنوان، چکیده، مقدمه، روش تحقیق، ارائه یافته‌ها و نتایج، نتیجه‌گیری پایان‌نامه و منابع و مآخذ است. فرمت‌بندی پایان نامه پیچیده و سخت نیست. اگر تجربه داشته باشید و یک یا دو بار این کار را انجام بدهید، دیگر بعد از دریافت چارچوب‌ها و ساختار مخصوص دانشگاه می‌توانید پایان نامه خود را به شکل و شمائل مورد نظر دانشگاه خود دربیاورید.

هر دانشگاهی، فرمت و شیوه‌نامه مخصوص خود را برای تنظیم پایان‌نامه دارد که شامل اطلاعات لازم برای چیدمان اصولی و فرمت‌بندی صحیح پایان‌نامه دانشجویی می‌باشد و برای یکدست شدن پایان‌نامه‌ها، آراستگی ظاهری متن و جلوگیری از چیدمان غیر اصولی پایان‌نامه، این قالب و فرمت مخصوص در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد. اگر این فرمت روی فایل پایان‌نامه اعمال نشود شامل کسر امتیاز و نمره می گردد. به همین دلیل ویرایش پایان‌نامه بر اساس دستورالعمل دانشگاه کار حرفه‌ای و ضروری می‌باشد که از اهمیت زیادی برخوردار می باشد و بدون هیچ استثنایی همه پایان نامه ها باید به فرمت مورد نظر دانشگاه تنظیم شوند.

فرمت کلی پایان نامه

ترتیب صفحات پایان‌نامه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و قالب کلی آن به ترتیب زیر است:

تنظیم فرمت

فرمت بندی پایان نامه به چند صورت انجام می شود؟

به‌طورکلی فرمت بندی پایان نامه به دو قسمت تقسیم می‌شود: ۱) فرمت بندی محتوایی ۲) فرمت بندی ساختاری. فرمت بندی محتوایی پایان نامه به عهده خود دانشجوست و باید خود او انجام دهد اما فرمت بندی ساختاری را می‌توان توسط متخصصان و کارشناسان انجام داد. در ذیل به شرح هر یک از آن‌ها می‌پردازیم:

تنظیم فرمت محتوایی

تنظیم فرمت

فرمت بندی محتوایی پایان نامه مربوط است به تحقیقات انجام گرفته و شرح نتایج مستخرج از آن تحقیقات در بخش‌های مختلف پایان‌نامه. همان‌طور که اشاره شد این نوع فرمت بندی را باید خود محقق انجام دهد زیرا بستگی به نوع موضوع و فرضیه‌ای که انتخاب کرده است دارد. دانشجو در این فرمت بندی باید اساس کار تحقیق خود را مشخص کند و ابزارها و آزمایش‌های مرتبط با آن را به کار گیرد و یا اگر نیاز است پرسشنامه طراحی کند باید به صورت اصولی و در راستای سوال مطرح شده او در عنوان پایان نامه باشد. همه این‌ها مواردی است که به فرمت بندی محتوایی برمی‌گردد و پژوهشگر بهتر از هرکسی می‌تواند آن را اعمال کند.

تنظیم فرمت ساختاری

تنظیم فرمت

فرمت بندی ساختاری پایان‌نامه، بعد از اتمام نگارش پایان نامه انجام می‌گیرد زیرا شامل اقداماتی همچون: حاشیه بندی صفحات، فاصله گذاری کلمات، فصل بندی، بخش بندی، صفحه بندی، پاراگراف بندی، تنظیم فونت متن، کنترل اندازه و قلم تیترها، فونت متن انگلیسی و فارسی پایان نامه، فهرست نویسی دقیق و ایجاد فهرست خودکار مطالب، اتوماتیک کردن فهرست شکل‌ها، لیست جدول‌ها و نمودارها، شماره گذاری صفحات، ویرایش و تنظیم صفحات ابتدایی فصل‌ها و صفحات پایانی پایان نامه، ویرایش پانویس، زیرنویس و پاورقی فارسی و لاتین، شماره بندی خودکار عناوین تیترهای اصلی و فرعی، فرمول‌ها، روابط ریاضی، زیرنویس تصاویر، اشکال، جداول و نمودارها و به طور کلی اعمال هر آنچه در فایل شیوه نگارش پایان نامه گفته شده است می‌باشد.

نکاتی که در تنظیم فرمت پایان نامه باید به آن‌ها توجه شود

مهم ترین نکانی که باید در ارتباط با ابعاد کاغذ پایان نامه، تنظیم و کادربندی صفحات پایان نامه برای پرینت در کاغذ در این بخش تشریح می شوند:

تنظیم فرمت

  • در پرینت و نگارش پایان نامه باید از کاغذ مرغوب و A4 استفاده نمود. در برخی از موارد که جداول بزرگتر است می تواند از landscape نرم افزار word استفاده نمود و یا از استانداردهای رده A و تا کردن آنها در صحافی پایان نامه بهره برد.
  • در نگارش متن پایان نامه، معادلات ریاضی و جداول و نمودارها و تصاویر و شکل ها می توان از نرم افزارهای موجود بهره برد.
  • اندازه حرف های متن و کلمات پایان نامه باید به صورت سایز ۱۲pt تا ۱۴pt، با فونت B Lotus Bzar B Nazanin، بسته به آیین نامه و شیوه نامه نگارش و تایپ پایان نامه دانشگاه ها استفاده نمود.
  • کیفیت تصاویر پایان نامه و رساله دکتری باید از کیفیت خوبی برخوردار باشد در مواردی که کیفیت پایین است از نرم افزار فتوشاپ استفاده نمود.
  • حاشیه های صفحات پایان نامه معمولا به صورت ۲/۵ و ۲/۵ سانتی متر از بالا و پایین و از سمت راست و چپ به ترتیب ۳ و ۲ سانتی متر است. صفحات نیز به صورت ۱۸ سطری و یا ۲۴ سطری تایپ می شوند.
  • قواعد دستور پایان نامه نویسی مطابق با دستور زبان فارسی، جملات کوتاه و بصورت مجهول نوشته شوند.

عدم تنظیم پایان نامه بر اساس شیوه نامه دانشگاه چه مشکلاتی را به وجود می آورد؟

تنظیم فرمت

دانشجویان عزیز باید توجه داشته باشند که حتی اگر پایان نامه آنها از لحاظ علمی بسیار قوی، کاربردی، بنیادی و با ارزش باشد اما در هنگام نگارش و تنظیمات به شیوه نامه دانشگاه دقت کافی بعمل نیاید، پایان نامه از طرف دانشگاه برگشت خورده و حتما باید کلیه اصلاحات خواسته شده انجام پذیرد.

قبل از جلسه دفاعیه شما ملزمید تا پایان نامه تایپ شده و تنظیم شده را جهت بررسی به استاد راهنما، مشاور و داور ارائه دهید. در روز دفاع نیز، پس از اتمام جلسه از شما خواسته میشود تا اشکالات موجود علمی و یا ادبی را برطرف سازید و سپس اقدام به صحافی نموده و نسخه ها را به مسئولین مختلف تحویل دهد. بنابراین زمانی نمره نهایی را دریافت خواهید کرد و به اصطلاح فارغ التحصیل میشوید که پایان نامه شما از هر لحاظ توسط نماینده تحصیلات تکمیلی مورد تایید قرار گرفته و به اطلاع اساتید راهنما، مشاور و داور قرار بگیرد.

هزینه فرمت بندی پایان نامه

قبل از برآورد هزینه فرمت بندی نیاز هست مشخص فرمایید که به چه منظوری می خواهید پایان نامه را فرمت بندی نمایید.

تنظیم فرمت

هزینه فرمت بندی پایان نامه به فرمت دانشگاه

اگر فرمت بندی پایان نامه به فرمت دانشگاه نیاز هست باید علاوه بر ارائه فایل پایان نامه، متن دستور العمل و فرمت درخواستی دانشگاه و لینک سایت دانشگاه و هر توضیحی که نیاز هست در طی مراحل فرمت بندی رعایت شود که کیفیت فایل فرمت بندی شده بالاتر رود را ارسال می فرمایید.

هزینه فرمت بندی پایان نامه به فرمت کتاب

زمانی که برای تبدیل پایان نامه به فرمت کتاب می خواهید اقدام نمایید، فایل پایان نامه نیاز هست به طور کامل ارسال شود، اگر فرمت یا تمپلیت خاصی مد نظر دارید که می خواهید کتاب براساس آن آماده شود، توضیحاتی که نیاز هست محقق برای فرمت بندی در نظر بگیرند را ارسال می نمایید و همچنین مشخص نمایید که آیا می خواهید صفحه آرایی نیز در مرحله فرمت بندی انجام شود یا بعدا می خواهید انجام شود.

فاکتور هایی که در هزینه فرمت بندی مهم هستند:

زبان متن پایان نامه

تنظیم فرمت

یکی از فاکتور های مهم و موثر در هزینه فرمت بندی پایان نامه زبان متن آن می باشد. اگر متن پایان نامه به زبان رایج کشور باشد به دلیل وجود تعداد زیاد ویراستاران حرفه ای هزینه کمتری نسبت به زبان های دیگر دارد.

زمان بندی تحویل فایل فرمت بندی شده

تحویل فایل فرمت بندی شده می تواند در سه بازه زمانی مختلف، براساس نیاز و محدودیت زمانی نویسنده قابل انجام باشد. (عادی، فشرده، فشرده پلاس)

تنظیم فرمت

تحویل فایل در بازه زمانی عادی در صورتی که شما عجله ای برای دریافت فایل خود ندارید و می خواهید طبق بازه زمانی تعیین شده فایل را تحویل بگیرید. تحویل فایل در بازه زمانی فشرده و فشرده پلاس در صورتی هست که شما زمانتان محدود هست و می خواهید در بازه زمانی کوتاه تری نسبت به زمان معمول فایل فرمت بندی شده تان را دریافت نمایید. بالطبع هزینه تحویل فایل در بازه زمانی فشرده و فشرده پلاس بیشتر از حالت عادی خواهد بود.

تعداد کلمات پایان نامه

فاکتور اصلی و مهم دیگری که در هزینه تاثیر گذار هست، تعداد کلمات پایان نامه می باشد. هر چقدر تعداد کلمات متن پایان نامه و حجم پایان نامه بیشتر باشد هزینه تبدیل فرمت نیز بیشتر خواهد شد.

تایپ شعر یا فرمول در متن پایان نامه

اگر رشته های مربوط به علوم پایه مثل ریاضی و شیمی یا مهندسی و یا ادبیات هستید که متن دارای فرمول و یا شعر هست، هزینه فرمت بندی شما بیشتر خواهد شد.

تعداد منابع پایان نامه

تعداد منابع پایان نامه فاکتور دیگری هست که در تعیین هزینه فرمت بندی منابع تاثیر می گذارد.

چرا تنظیم فرمت پایان نامه خود را به موسسه مشاوریاب بسپاریم؟

حساسیت فرمت بندی پایان نامه برای دفاع به حدی مهم و ضروری می‌باشد که اگر پایان نامه‌ای دارای وزن علمی بسیار بالایی باشد؛ و تمامی موارد مربوط به شیوه‌نامه نگارش و گرامر و دستور زبان در آن رعایت شده باشد؛ ولی در قالب و فرمت دانشگاه تنظیم‌نشده باشد؛ پایان نامه به دلیل نقص در فرمت بندی به نویسنده اجازه دفاع داده نمی شود. فرمت بندی صحیح و اصولی بر اساس قواعد نگارشی دانشگاه کار بسیار تخصصی می‌باشد که می‌بایست توسط افرادی که تجربه لازم در این زمینه را دارا می‌باشند انجام گیرد. کارشناسان متخصص و متبحر موسسه مشاوریاب به دلیل آشنایی با فرمت اکثر دانشگاه‌ها و با رعایت نکات و اصول فرمت بندی روند دفاع از پایان نامه شما را تسریع می‌نمایند.

سخن آخر

فرمت بندی پایان نامه در واقع مرتب سازی بخش ها و نحوه قرار گیری هر یک از بخش های آن می باشد. درواقع رعایت فرمت خاصی که به موارد ریزی مانند نوع فونت، سایز فونت، میزان فاصله از طرفین صفحه، نوع نوشتن منابع، میزان کلمات چکیده، نوع نگارش صفحات، نوع نگارش ضمائم و … باز می گردد. اگر شما دانشجویان عزیز فرصت و یا اطلاعات کافی در مورد فرمت بندی ساختاری پایان نامه خود ندارید می توانید با خیال راحت آن را به دست متخصصان و کارشناسان باتجربه موسسه مشاوریاب بسپارید. شما عزیزان میتوانید از طریق شماره های ثبت شده در سایت اقدام به ثبت سفارش فرمت بندی پایان نامه کنید.

دیدگاه‌ها (0)

*
*