G-W06FWPH7Q5
مرکز مشاوره و راهنمایی انجام پایان نامه و سمینار

انجام پایان نامه فیزیک

مشاوره-انجام-پایان-نامه-فیزیک

در این مقاله موسسه مشاوریاب به بررسی انجام پایان نامه فیزیک ، انواع گرایش ها، نرم افزار ها و پایگاه های علمی این رشته می پردازد:

انجام پایان نامه فیزیک انیشتین

رشته فیزیک:

فیزیک (به زبان یونانی یعنی طبیعت)، دانش طبیعت علم مطالعه خواص طبیعت است. این علم را عموماً علم ماده و حرکت و رفتار آن در فضا و زمان می‌دانند. این ماده می‌تواند از ذرات زیراتمی تا کهکشان‌ها و اجرام بسیار بزرگ آسمانی باشد.

فیزیک از مفاهیمی مانند انرژی، نیرو، جرم، بار الکتریکی، جریان الکتریکی، میدان الکتریکی، الکترومغناطیس، فضا، زمان، اتم و نورشناسی استفاده می‌کند. اگر بطور وسیع‌ تر سخن بگوییم، هدف اصلی علم فیزیک بررسی و تحلیل طبیعت است و همواره این علم در پی آن است که رفتار طبیعت را در شرایط گوناگون درک و پیش‌بینی کند.

فیزیک یکی از قدیمی‌ترین رشته‌های دانشگاهی است و شاید قدیمی‌ترین مبحث آن را بتوان نجوم و اخترشناسی نامید. مدارکی وجود دارد که نشان می ‌دهد هزاران سال پیش از میلاد مسیح، اقوامی همچون سومری‌ ها و همچنین اقوامی در مصر باستان و اطراف سند، تحقیقات و درک پیشگویانه‌ای (گمانه‌ زنی‌ هایی) از حرکت خورشید، ماه و ستارگان داشته ‌اند.

معرفی و انتخاب رشته‌ فیزیک - سازمان بین المللی دانشگاهیان - ISIC

انجام پایان نامه فیزیک در تمامی گرایش ها

رشته فیزیک در ایران دارای گرایش‌های اصلی

  • اختر فیزیک و فیزیک نظری،
  • اتمی و مولکولی و اپتیک،
  • حالت جامد و ماده چگال،
  • فیزیک ذرات، پلاسما
  • و فیزیک هسته ای است.

ولی طی چند سال اخیر گرایش هایی مانند

  • فوتونیک، مهندسی هسته ای،
  • فیزیک دریا ،
  • نانو فیزیک،
  • دینامیک هواشناسی ژئو فیزیک،
  • فیزیک مواد، فیزیک پزشکی،
  • نانوتکنولوژی،
  • شیمی فیزیک
  • و سیستم های پیچیده نیز به گرایش های فیزیک اضافه شده است.

انجام پایان نامه فیزیک گرایش اختر فیزیک

فیزیک ستارگان یا اختر فیزیک شاخه‌ای از ستاره ‌شناسی است که اصول فیزیک و شیمی را «برای تعیین ماهیت اجرام آسمانی، به جای موقعیت و حرکت آن‌ها در فضا» به کار می‌برد. می توان از خورشید، ستاره ‌ها، کهکشان ‌ها، سیارات فراخورشیدی، اجرام میان ستاره‌ ای و پس زمینه مایکروویو کیهانی بعنوان اجرام و موضوعات مورد مطالعه در این زمینه نام برد که مشخصه های آن‌ها در تمام قسمت‌ های طیف الکترومغناطیسی مورد بررسی قرار گرفته و خواص بررسی شده شامل نوردهی، تراکم، درجه حرارت و ترکیب شیمیایی است. از آنجایی که اختر فیزیک موضوع بسیار وسیعی است، اخترفیزیکدانها معمولاً از بسیاری از رشته‌ های فیزیک، از جمله مکانیک، الکترومغناطیس، مکانیک آماری، ترمودینامیک، مکانیک کوانتومی، نسبیت، فیزیک هسته ای و ذرات و فیزیک اتمی و مولکولی استفاده می‌کنند.

درعمل، تحقیقات نجومی مدرن اغلب شامل مقدار قابل توجهی از کار در عرصه فیزیک نظری و مشاهدات است. این گرایش دارای زمینه های مطالعاتی مانند کیهان‌شناسی، گرانش، اخترفیزیک در انرژی-بالا، اخترفیزیک سیاره‌ای، فیزیک فضا، اختر فیزیک ستاره‌ای و مزالعات نظری این زمینه ها است. و اصولا به مطالعه و بررسی چند نظریه اصلی از جمله نظریه های مهبانگ، تورم کیهانی، نسبیت عام، قانون گرانش عمومی نیوتن و … در مفاهیمی همچون سیاهچاله، تابش زمینه کیهانی، ریسمان کیهانی، کیهان، انرژی تاریک، ماده تاریک، کهکشان، گرانش، موج گرانشی، تکینگی گرانشی، سیاره، منظومه شمسی، ستاره، ابرنواختر، عالم می پردازند.

انجام پایان نامه فیزیک گرایش فیزیک اتمی

فیزیک اتمی شاخه ‌ای از فیزیک است که به بررسی اتم به‌ عنوان یک سیستم منفرد و متشکل از الکترون ‌ها و هسته می ‌پردازد. مقوله اصلی این شاخه از علم فیزیک آرایش الکترون ‌ها اطراف هسته و فرآیند هایی ا‌ست که این آرایش را تغییر می ‌دهند.

فیزیک اتمی در درجه اول اتم‌ های منفرد را مد نظر قرار می‌ دهد. مدل‌ های اتمی یک هسته و چند الکترون در اطراف آن را شامل می ‌شوند. در این مدل ‌ها یونیذه شدن یا برانگیختگی توسط فوتون ‌ها یا برخورد با ذرات اتمی بررسی می ‌شود. تشکیل مولکول‌ ها یا وضعیت اتم‌ ها در حالت جامد یا ماده چگال در فیزیک اتمی نمی‌گنجد. ب

در زبان رایج دو اصطلاح «فیزیک اتمی» و «فیزیک هسته‌ای» مترادف شمرده می ‌شوند، اما فیزیک‌ دانان اصطلاح «فیزیک اتمی» را برای بررسی اتم به عنوان یک سیستم منفرد و «فیزیک هسته‌ای» را برای بررسی ساختمان هسته اتم بکار می‌ برند.

انجام پایان نامه فیزیک اپتیک

(Optics) یا نورشناسی یا فیزیک نور نیز شاخه‌ای از فیزیک است که در گرایش اتمی و مولکولی قرار میگیرد و به بررسی نور و خواص آن و برهمکنش آن با ماده می‌پردازد. نورشناسی به مطالعه حوزه نور مرئی، ماوراء بنفش و فروسرخ امواج الکترومغناطیسی می‌پردازد. لیزر و کاربردهای لیزر نیز جزوه گرایش اتمی و مولکولی لحاظ می‌شود. و در حالت کلی این گرایش دارای زمینه های تحقیقاتی از جمله فیزیک اتمی، فیزیک مولکولی، اختر فیزیک اتمی و مولکولی، شیمی فیزیک، اُپتیک و لیزر است. البته گرایش فوتونیک و همچنین پلاسما و مهندسی پلاسما را نیز می‌در این گرایش کلی قرار داد. نظریه های اساسی این گرایش عموما مکانیک کوانتومی، اُپتیک کوانتومی، شیمی کوانتومی، نظریه اطلاعات کوانتومی، اپتیک هندسی و موجی است و دارای مفاهیمی از جمله فوتون، اتم، مولکول، پراش، نور، موج الکترومغناطیسی، لیزر، قطبش، خط طیفی، اثر کازیمیر و پلاسما است.

انجام پایان نامه فیزیک

انجام پایان نامه فیزیک گرایش فیزیک حالت جامد و ماده چگال

فیزیک حالت جامد یا ماده چگال شاخه‌ای از علم فیزیک است که به بررسی سیستم‌ های پر ذره در فازهای چگالیده که آشناترین آن‌ها فازهای جامد و مایع هستند، می‌پردازد.

بدین ترتیب از آن جهت این شاخه را فیزیک ماده چگال می‌نامند که در این سیستم‌ها معمولاً چگالی آنقدر زیاد است که نمی‌توان از برهم‌کنش ذرات بر یکدیگر چشم پوشید. مطالعات در فیزیک ماده چگال در حالت عمومی شامل اندازه‌گیری تجربی خواص مواد مختلف از یک‌ سو و نیز ایجاد و توسعه مدل‌ های نظری ریاضی به منظور درک رفتارهای فیزیکی مشاهده شده از سوی دیگر است. تنوع سیستم ‌ها و پدیده ‌ها در فیزیک ماده چگال آن را به یکی از فعال‌ترین زمینه ‌های فیزیک در عصر حاضر مبدل کرده ‌است؛ به‌طوری‌که قریب یک سوم از فیزیکدانان آمریکایی خود را به عنوان فیزیکدانان ماده چگال معرفی می‌کنند و بخش فیزیک ماده چگال، بزرگترین بخش انجمن فیزیک آمریکا را شامل می‌شود.

فیزیک ماده چگال

فیزیک ماده چگال ارتباط و همپوشانی زیادی با دیگر علوم به ویژه شیمی، علوم مواد و فناوری نانو و تا حدودی علوم زیستی دارد و همچنین تکنیک ‌های نظری در آن در ارتباط تنگاتنگ با فیزیک ذرات و انرژی‌ های بالا و در واقع روش‌ های فیزیک ریاضی است. این گرایش دارای زیر مجموعه هایی مانند فیزیک حالت جامد، فیزیک فشار بالا، فیزیک دما پایین، فیزیک سطح، فیزیک نانو اندازه، فیزیک پلیمر است و نظریه های اساسی مکانیک کوانتومی، نظریه بی ‌سی ‌اس، موج بلوخ، گاز فرمی، مایع فرمی، نظریه بس ذره‌ ای در مفاهیمی همچون حالت‌ های ماده (گاز، مایع، جامد، چگالش بوز-اینشتین، ابررسانایی، ابرشاره)، رسانایی الکتریکی، مغناطیس، خودسامان ‌دهی، اسپین و نانو مواد مورد مظالعه قرار میگیرند.

انجام پایان نامه فیزیک گرایش فیزیک ذرات

فیزیک ذرات بنیادی (به انگلیسیFundamental particle) یا فیزیک انرژی ‌های بالا یکی از شاخه ‌های دانش فیزیک است که به بررسی ماهیت اجزای تشکیل‌دهنده ماده (ذرات دارای جرم) و تابش (ذرات بدون جرم) می‌پردازد. اگرچه واژه «ذره» می‌ تواند به انواع مختلفی از اجسام کوچک (مثلاً فوتون ‌ها، ذرات گاز وی ا حتی گرد و غبار) اشاره داشته ‌باشد، فیزیک ذرات معمولاً ذراتی را بررسی می‌کند که به اندازه‌ا ی کوچک هستند که قابل تقسیم بیشتر نیستند. فیزیک ذرات همچنین میدانهای نیروهای بنیادی که برای توضیح این ذرات لازم هستند، را بررسی می‌کند. تا جایی که امروز فهمیده ‌شده ‌است، این ذرات بنیادی برانگیختگی ‌های میدان‌ های کوانتومی هستند که بر برهم‌ کنش‌ های میان آن‌ ها نیز حاکمند. نظریه پیش روی کنونی که این ذرات و میدان ‌های بنیادی و دینامیک حاکم بر آن ‌ها را توصیف می‌کند مدل استاندارد نام دارد.

از این ‌رو فیزیک ذرات نوین بیشتر مدل استاندارد و گسترش ‌های امکانپذیر مختلف آن را بررسی می‌ کند. ذرات مورد بررسی در این شاخه را می ‌توان توسط آشکارسازهای ذرات نشان داد. این ذرات را به صورت مستقیم نمی‌ توان آزمایش کرد و برای بررسی آزمایشگاهی بر روی آن‌ ها از اثرات آن‌ ها استفاده می‌ شود. بسیاری از اثرات پیش‌ بینی شده در این نظریات در انرژی‌ های بالا رخ می ‌دهد از این رو به این شاخه فیزیک انرژی ‌های بالا نیز گفته می‌ شود.

فیزیک ذرات

این شاخه از فزیک دارای زیرشاخه هایی مانند

  • فیزیک هسته ‌ای،
  • اخترفیزیک هسته ‌ای،
  • اخترفیزیک ذره‌ ای،
  • پدیدارشناسی فیزیک ذره‌ای است

و نظریه های اساسی ای مانند

  • مدل استاندارد،
  • نظریه کوانتومی میدان،
  • الکترودینامیک کوانتومی،
  • کرومودینامیک کوانتومی،
  • نظریه الکتروضعیف،
  • نظریه میدان مؤثر،
  • نظریه میدان شبکه،
  • نظریه پیمانه‌ ای شبکه،
  • نظریه پیمانه ‌ای،
  • ابرتقارن، نظریه وحدت بزرگ،
  • نظریه ریسمان،
  • نظریه ابرریسمان،
  • نظریه-م در مفاهیمی همچون نیروهای پایه در فیزیک (گرانشی، الکترومغناطیسی، ضعیف و قوی)،
  • ذرات بنیادی،
  • فیزیک بنیادی،
  • اسپین،
  • ضد ماده،
  • شکست تقارن خودبخود،
  • نوسان نوترینو،
  • مکانیسم الاکلنگی، پوسته،
  • ریسمان، گرانش کوانتمی،
  • نظریه همه چیز،
  • و انرژی خلاء بکار گرفته می‌شوند.

انجام پایان نامه فیزیک گرایش فیزیک کاربردی

فیزیک کاربردی یک اصطلاح کلی در فیزیک است که در مقابل «فیزیک محض» قرار می‌گیرد و به این معنی است که این قسمت در تکنولوژی خاصی کاربرد دارد. تفاوت اصلی دو گرایش محض و کاربردی در نگاه و روش محققین آنها است. همچنین تفاوت اصلی فیزیک کاربردی با علوم مهندسی در این است که در اینجا فیزیکدان، چیزی را بطور خاص طراحی نمی‌کند بلکه از فیزیک برای تحقیق جهت گسترش تکنولوژی جدید یا حل مشکلات مهندسی استفاده می‌کند. به عنوان مثال فیزیکدانان روی فیزیک شتاب ‌دهنده‌ ها کار می ‌کنند تا با ساخت شتاب‌ دهنده‌ های بهتر بتوانند به فیزیک محض کمک کنند.

دانشجویان و محققین این گرایش در زمینه هایی مانند یک شتاب‌ دهنده ‌ها، آکوستیک، زیست ‌فیزیک، فیزیک شیمی، فیزیک ارتباطات، فیزیک اقتصاد،  ژئو فیزیک، فیزیک مواد، فیزیک پزشکی، نانوتکنولوژی، اُپتیک، شیمی فیزیک، فیزیک شمارش، فیزیک پلاسما، دستگاه‌ های حالت جامد، شیمی کوانتمی، الکترونیک کوانتمی، نظریه اطلاعات کوانتومی، دینامیک خودرو فعالیت دارند.

نرم افزارهای کاربردی برای انجام پایان نامه فیزیک

دانشجویان رشته فیزیک بسته به گرایش و استادشان هم در آزمایشگاه ها به انجام آزمایش مشغول می‌شوند و هم بصورت نظری به تحلیل فرآیندهای فیزیکی می‌پردازند که در هر دو صورت برای پیشرفت در تحقیق و افزایش سرعت عمل و دقت نتایج از نرم افزارهایی کمک می‌گیرند که از آن جمله می‌توان به نرم افزارهای زیر اشاره کرد:

نرم افزار MATHEMATICA:

این نرم افزار به دلیل زبان ساده برای برنامه نویسی مطلوب افرادی است که محاسبات ساده در فیزیک دارند، است. ولی برای محاسبات سنگین نرم افزار کندی است و مدت زمان زیادی صرف اجرای برنامه ها می شود.

انجام پایان نامه فیزیک با نرم افزار MAPLE:

این نرم افزار یکی از نرم‌افزارهای مشهور برای حل مسائل ریاضی که در فیزیک بکار رفته است بسیار مناسب است.

 نرم افزار Python برای انجام پایان نامه فیزیک:

نرم افزاری قوی و با زبان تایپ راحت است که برای حل مسائل فیزیکی مناسب بوده و مانند MATLAB توابع کتابخانه ای قوی دارد و یک برنامه رایگان است و برای نصب آن نیازی به کد فعال سازی نیست.

نرم افزار Comsol:

این نرم افزار یکی از پرکاربردترین نرم افزارهای شناخته شده برای آنالیز المان محدود است که حوزه های طراحی ادوات اپتیکی، مکانیکی، فوتونیکی ، اندرکنش نور با ماده، رفتارشناسی سیالات، انتقال حرارت و امواج الکترومغناطیس و … را پوشش می دهد.

نرم افزار FORTRAN برای انجام پایان نامه فیزیک:

یک زبان برنامه نویسی قدرتمند است که برای برنامه هایی که اجرای آنها سنگین بوده و نیاز به محاسبات موازی دارند مانند محاسبه ثابت شبکه یا ترازهای انرژی شبکه ها بسیار کاربرد دارد و سرعت اجرای این نرم افزار زیاد است.

نرم افزار MATLAB برای انجام پایان نامه فیزیک:

نرم افزاری مطلوب برای برنامه نویسی و محاسبات در تمامی شاخه های فیزیک می باشد که بیشتر دانشجویان و اساتید فیزیک برای محاسبات از این نرم افزار استفاده می کنند.

از دیگر نرم افزارهای مورد استفاده برای انجام پایان نامه فیزیک می توان به نرم افزار:

  • LABVIEW
  • Gaussian
  • ABINIT
  • و غیره اشاره کرد.

پایگاه های معتبر مقالات برای انجام پایان نامه فیزیک

مهم ترین پایگاه های مقالات رشته فیزیک بر اساس سطح مقالات و تعداد ارجاعات به صورت زیر دسته بندی می شود:

Science Direct:

پایگاه الزویر یکی از مفیدترین منابع مقاله به حساب می آید که حوزه های مختلف علوم مهندسی، علوم پایه، انسانی و پزشکی را شامل می شود.

Nature:

نیچر مجله معتبری است که یک پایگاه بزرگ و قابل اعتماد با کارهای بسیار جدید و ایده‌های ناب در گرایش فیزیک است.

Springer:

این پایگاه نیز همچون الزویر تمامی زمینه های علم را شامل می شود که به تازگی مقالات با کیفیتی در زمینه ی فیزیک در آن به چاپ می رسد.

IOPscience :

این پایگاه علمی نیز مانند دیگر پایگاهها بیشتر زمینه های علمی را پوشش می دهد و مقالات فیزیکی جدیدی در این پایگاه علمی به چاپ میرسند.
American Journal of Physics از دیگر پایگاه های علمی که بیشتر مختص خود فیزیک و رشته های نزدیک است.

برترین دانشگاه‌های جهان در فیزیک و نجوم را بشناسید

نحوه انجام پایان نامه فیزیک

پایان نامه را می توان نتیجه کار دانشجو بعد از طی تحصیلات عالی بحساب آورد. بدین جهت علاوه بر محتوای مناسب علمی می بایست از شکل نگارش منظم و خوبی برخوردار باشد، لذا جهت تدوین پایان نامه ها رشته فیزیک به صورت فصل های زیر می باشد که امید است با رعایت نکات مطرح شده توسط دانشجویان گرامی شاهد ارائه پایان نامه هایی با کیفیت هم از لحاظ محتوی علمی و هم نگارشی باشیم .

  • مقدمه (Instruction)
  • مروری بر مطالعات پیشین (Literature Review)
  • بخش‌های مربوط به کار اصلی تحقیق (ارایه روابط و نظریه ها)
  • نتایج (Results) و بحث (Discussion)
  • نتیجه گیری(Conclusion) و پیشنهادات(Suggestions)

۱- مقدمه

  • مقدمه اولین فصل از ساختار اصلی پایان نامه است.
  • هدف از نوشتن مقدمه این است که زمینه اطلاعاتی لازم برای خواننده فراهم آید.

در طول مقدمه باید سعی شود موضوع تحقیق با زبانی روشن، ساده و بطور عمیق و جهت یافته به خواننده معرفی شود. مقدمه باید خواننده را مجذوب و اهمیت موضوع تحقیق را آشکار سازد. در مقدمه باید با ارائه سوابق، شواهد تحقیقی و اطلاعات موجود ( با ذکر مرجع ) به روش منظم، منطقی و هدف دار خواننده را جهت داد و به سوی راه مورد نظر هدایت کرد. بالاخره شاید اشاره به نتایج کلی در مقدمه ها خالی از فایده نباشد. مقدمه مناسبترین جا برای ارائه اختصارات و بعضی توضیحات کلی است توضیحاتی که شاید بتوان در مباحث دیگر در مورد آنها توضیح داد.

۲- مروری بر مطالعات پیشین

در این فصل ابتدا یک مقدمه کلی در ارتباط با تحلیل مسئله پیش رو و نطریه ها و روشها یا روابط مورد استفاده در تحقیقات و مقالات پیشین ارایه می گردد و بطور کامل این مسائل مورد بازبینی و مطالعه قرار می‌گیرد. باید توجه داشت که همه موارد مورد مطالعه باید مرتبط با ایده اصلی کار باشد و بنوعی در درک ایده اصلی کار کمک کند. کارهای مورد مطالعه نیز باید دارای نتایج خوب یا نظریه های بنیادی باشد که صحت آنها بر همگان تایید شده هستند و از پایگاه های معتبر بدست آمده اند. در این فصل باید به مرجع گذاری و ذکر دقیق مراجع استفاده در جای مناسب کاملا دقت شود.

۲- بخش‌های مربوط به کار اصلی تحقیق

هدف از این فصل، ارائه فرضیه ها، شیوه های تحقیق برای حل و یا مطالعه مسئله یا موضوع می باشد.

بنابراین فرمول بندی ها و روند انجام شبیه سازی (در صورت داشتن شبیه سازی) تشریح می شود. ولی اگر کار تجربی باشد در این فصل فرمول ها و ایده های نویسنده که قراراست این ایده ها بصورت تجربی مورد آزمایش قرار گیرند مورد بحث قرار می گیرد و چیدمان لازم برای این منظور شرح داده می شود. باید توجه داشت این فصل مختص کارها و ایده های جدید یا روش های جدید آزمایش خود نویسنده است و نباید مانند فصل پیش مروری بر کارهای دیگران باشد.

۴- نتایج و تحلیل

فصل سوم پایان نامه از دو بخش تشکیل می شود:

 قسمت اول آن اختصاص به ارائه نتایج محاسباتی و با آزمایشی که صرفا توسط خود دانشجو صورت پذیرفته دارد که در این قسمت کلیه جداول، نمودارها و محاسبات می بایست حاصل از کار دانشجو باشد. قسمت دوم این فصل اختصاص به تحلیل یافته ها و مقایسه نتایج با کارهای ارائه شده توسط دیگر پژوهشگران دارد که در این قسمت حتما” می بایست از جداول و منحنی های مقایسه ای استفاده شود و تحلیل علمی کاملی پیرامون علل نتایج بدست آمده ارائه گردد.

۵- نتیجه گیری و ارایه پیشنهادات

هر کار پژوهشی از یک نتیجه رسا و روشن برخوردار است که در قسمت نتیجه از تحلیل نتایج خودداری می گردد و صرفا دستاوردهای کار تحقیقاتی ارائه می گردد پس لازم است در انتهای فصول پایان نامه در یک صفحه نتایج حاصله ارائه گردد و بهبود مساله با استفاده از روش پیشنهادی توجیه شوند.

در قسمت پیشنهادات، نیز چندین طرح که موضوع پایان نامه را بهبود می بخشد، مطرح می گردد.

امیدواریم خواندن این مقاله مفید برای انجام پایان نامه فیزیک باشد.

در صورتیکه تمایل به سفارش انجام پایان نامه ارشد فیزیک و انجام پایان نامه دکتری فیزیک دارید با تکمیل فرم زیر تیم مشاوریاب در خدمت شما متقاضی گرامی می باشد

دیدگاه‌ها (0)

*
*