G-W06FWPH7Q5
مرکز مشاوره و راهنمایی انجام پایان نامه و سمینار

نگارش فصل چهار پایان نامه

نگارش فصل چهار

در این نوشتار از سایت مشاوریاب به بررسی چگونگی نحوه نگارش فصل چهار پایان نامه ارشد و رساله دکتری می پردازیم:

مقدمه

نحوه نگارش فصل چهارم پایان نامه یکی از بخش هایی است که بیشتر اوقات افراد با گردآوری آن مشکل دارند. علاوه بر اینکه می توان نگارش این بخش را به موسسات خدمات دانشجویی سپرد. اما بهتر است افراد نحوه نگارش فصل چهارم پایان نامه را بدانند تا بتوانند نسبت به کیفیت محصولی که دریافت کرده اند مطمئن شوند. این مطلب آگاهی های  لازم را درباره نحوه نگارش در اختیار شما قرار خواهد داد.

اهمیت نحوه نگارش فصل چهار پایان نامه

فصل چهار پایان‌نامه را می‌توان به منزله‌ی یک ماشین تحلیل و تفسیر داده‌ها در نظر گرفت که کار اصلی آن تبدیل داده‌های خام به داده‌های معنی‌دار در جهت قبول یا رد فرضیه‌های پژوهش است. یک ماشین حیاتی که حکم قلب پایان‌نامه شما را دارد. زیرا در روز دفاع این بخش توسط داوران مورد بررسی و نقد قرار می‌گیرد. در حقیقت اطلاعات و داده‌هایی که در فصول پیشین گردآوری شده‌اند بدون وجود فصل چهار ارزش و اعتباری ندارند.

نحوه نوشتن سه بخش اصلی فصل چهارم پایان نامه کارشناسی ارشد

بخش اول: مقدمه

این فصل نیز همانند سایر فصول پایان نامه با مقدمه آغاز می ­شود که به طور خلاصه مطلب ارائه شده در این فصل را تشریح می­ کند.

بخش دوم: توصیف و تجزیه و تحلیل داده‌ها در نگارش فصل چهار پایان نامه

در این بخش از فصل چهارم پایان نامه، محقق باید با کمک جداول و نمودارهای مناسب، به معرفی ویژگی ­های نمونه مورد بررسی بپردازد. همچنین توضیح مختصری نیز درباره هر جدول و نمودار ارائه می کند. پیش تر در فصل سوم پایان نامه، محقق به تهیه پرسشنامه یا روش ­های دیگری برای گردآوری داده ­ها پرداخته است؛ که حالا باید با توجه به ویژگی­ های فردی افراد پاسخ دهنده به پرسشنامه یا مصاحبه شوندگان، این بخش از فصل چهارم را تکمیل کند.

برای اینکه شما به درک بهتری از فرآیند انجام این کار برسید ما کلیه مطالب مربوطه را تحت دو مرحله کلی شرح خواهیم داد.

الف) مرتب کردن و تنظیم داده‌ها:

قبل از انجام هرکاری ما باید از صحت داده‌هایمان اطمینان حاصل کنیم. اینکار امکان انواع تحلیل‌ها و برقراری ارتباط بین داده‌ها برای آزمون فرضیات را فراهم می‌آورد. در این فرآیند داده‌ها هم از لحاظ نظری و هم از جنبه تجربی پالایش می‌شوند و با تکنیک‌های گوناگون آماری از آنها اطلاعات استنتاج و تعمیم داده می‌شود.

۱٫ خلاصه سازی داده‌ها (data reduction):

منظور از خلاصه کردن داده‌ها، انتخاب، تمرکز، حذف مشابه‌ها و در نهایت تنظیم و تبدیل داده‌ها به صورتی فشرده‌تر است. در این مرحله به پالودن و زدودن اضافات موجود در داده‌ها پرداخته می‌شود تا بتوان آنها را به نظم در آورده و سازماندهی کرد و نتیجه گیری نهایی را به عمل آورد. باید توجه داشت که منظور از خلاصه سازی، فقط تبدیل آن‌ها به داده های کمّی نیست. همچنین اگر پرسشی بدون پاسخ مانده باید تکمیل شود و یا اگر سوالات باهم همخوانی ندارند باید علت را پیدا کرد و پرسشنامه را اصلاح نمود.

۲. کدگذاری داده‌ها:

داده‌هایی که با ابزارهای گوناگون جمع آوری می‌شوند، پراکنده و نامنسجم هستند، لذا باید آنها را برای عملیات بعدی طبقه بندی کرد. کدبندی، تعیین یک نمره (حرف) به هر طبقه است. کدبندی برای متغیرهای غیرعددی بسیار مهم است. متغیرهای عددی هم ممکن است کدگذاری شوند. برای مثال در پرسشنامه‌هایی که پاسخ آنها بصورت طیف لیکرت طراحی شده است نسبت دادن صحیح یک عدد به یک پاسخ از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

۳. نمایش داده‌ها (data display)

منظور از عرضه داده‌ها ظاهر ساختن مجموعه‌ای سازمان یافته از داده‌ها است، به گونه‌ای که به کمک آنها بتوان نتیجه گیری به عمل آورد. برای عرضه داده‌های کیفی می‌توان از انواع ماتریس‌ها و نمودارها، شبکه‌ها و مانند آن نام برد. با استفاده از این شیوه‌ها، داده‌ها، بصورت اطلاعات سازمان یافته تنظیم می‌شوند تا پژوهشگر با دستیابی به آن‌ها بتواند به آسانی به واقعیت‌های حاصل از داده‌ها پی برد و از آنها نتیجه گیری به عمل آورد، یا اینکه به عرضه داده‌های بیشتری پرداخته و نتیجه گیری نهایی را به دست آورد.

این بخش مرتب کردن و تنظیم کردن داده ها در نحوه نگارش فصل چهارم پایان نامه اهمیت بسزایی دارد. زیرا کار جمع اوری داده ها توسط پژوهشگر به واسطه همین نمایش داده ها است که مشخص خواهد شد.

ب) تجزیه و تحلیل داده‌ها

روش‌های تحلیل داده‌ها به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند:

نگارش فصل چهار

  • تجزیه و تحلیل کمی در نگارش فصل چهار:

تحلیل کمی در شرایطی کاربرد دارد که مفاهیم از طریق معرف‌های تجربی کمی اندازه گیری شده باشند. ابزار تحلیل کمی، تکنیک‌های آماری است. در تحلیل کمی واقعه را از بیرون می‌کاویم. تحلیل کمی بی نیاز از تحلیل کیفی نیست. محقق به منظور تکمیل تحلیل نیازمند آن است که تحلیل کمی را با تحلیل کیفی همراه سازد. تحلیل کیفی بار معنایی یافته‌های کمی را روشن‌تر می‌نماید. در سطح تحلیل توصیفی، آماره‌های توصیفی مانند میانگین، واریانس، انحراف استاندارد، میانه و مد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • تجزیه و تحلیل کیفی:

بطورکلی در مواردی که توجه بیشتر به صفت‌های فردی معطوف است از روش‌های تحلیل کیفی استفاده می‌شود. در تحلیل کیفی، داده‌های گردآوری شده از نوع داده‌های کیفی هستند. اما امکان به کار بردن داده‌های کمّی نیز وجود دارد. در اینصورت باید از این داده‌ها طبق منطق تحلیل کیفی استفاده کرد. پیش نیاز مهم هر تحلیل کیفی عدم پیش داوری محقق یا دخالت دادن دیدگاه‌ها یا مفروضاتی است که ممکن است در تجزیه و تحلیل داده‌ها تداخل ایجاد نماید.

این ویژگی باعث می‌شود که پژوهشگر دیدگاه‌های شخصی خود را کمتر دخالت داده و یک پدیده را همانگونه که هست مورد بررسی قرار دهد. حوزه‌های تحلیل کیفی در علوم انسانی به طور کلی به علوم سیاسی و روابط بین‌الملل به طور خاص گستره وسیعی دارد.

بخش عمده‌ای از مطالعات مربوط به تاثیر ایدئولوژی، دین، فرهنگ، سیاست، اخلاق و مانند آن را که بر رفتار انسان تمرکز دارند می‌توان با استفاده از روش تجزیه و تحلیل کیفی و عقلی، تجزیه و تحلیل نمود. بطورکلی تحقیقاتی که نوعا کتابخانه‌ای و نظری هستند و اطلاعات به وسیله ابزارهای سنجش کتابخانه‌ای و اسنادی گردآوری می‌شود، از نوع تحقیقات کیفی هستند.

آزمون فرضیات یا پاسخگویی به سوالات تحقیق در نگارش فصل چهار

بسیاری از افراد، این بخش را مهم ­ترین بخش فصل چهارم می­ دانند. چرا که حالا محقق باید با بهره گیری از آزمون­ های مناسب، اقدام به تحلیل داده ­های بدست آمده کرده و نتیجه را توضیح دهد. برای تحلیل داده ­ها به ابزارهای آماری و نرم افزارهایی نظیر spss نیاز است.

سخن آخر

موسسه مشاوریاب با تیم کارشناسان مجرب و حرفه‌ای خود آماده انجام دادن خدمات جامع و کاملا تخصصی و به‌روز است. و در کمترین زمان ممکن خدمات خود را در زمینه آنالیز آماری ارائه می‌دهد. همچنین دانشجویان می‌توانند از مشاوره کاملا تخصصی استادان کاردان و باتجربه موسسه مشاوریاب در مورد نحوه نوشتن فصل چهارم پایان‌نامه استفاده کنند. و به کمک آن‌ها از ارتقای کیفیت پایان‌نامه و افزایش سرعت عمل‌شان اطمینان داشته باشند.

دیدگاه‌ها (0)

*
*