G-W06FWPH7Q5
مرکز مشاوره و راهنمایی انجام پایان نامه و سمینار

دفاع از پروپوزال ارشد و دکتری

در این نوشته از مشاوریاب به بررسی فرآیند دفاع از پروپوزال ارشد و دکتری ، مراحل دفاع از پروپوزال و همه نکات مهم در این رابطه می پردازیم:

مقدمه

همانطور که در مطالب قبلی گفته شد پروپوزال یک طرح پیشنهادی است که در آن به توضیح درباره ی هدف مورد مطالعه میپردازیم. در دانشکده جلسه ای برگزار میشود مبنی بر اینکه آیا هدف و موضوع پیشنهادی شما ارزش تحقیق و انجام دادن دارد یا خیر؟ اگر ارزشش را دارد آیا نیاز به تغییر و اصلاح دارد یا خیر؟

سوال اکثر دانشجویان در این زمینه این است که آیا خود اعضای هیئت نتیجه گیری میکنند یا ما باید از پروپوزال خود دفاع کنیم؟ در مقطع کارشناسی ارشد برخی از دانشکده ها از دانشجو میخواهند تا به شکل حضوری از پروپوزال دفاع کند و برخی دیگر خودشان نتیجه گیری میکنند. اما در مقطع دکتری تمامی دانشکده ها جلسه حضوری برای دفاع برگزار میکنند. اولین و مهمترین مورد برای اعضای هیئت داوره هدف اصلی شما از انجام این کار است. پس حتما قبل از جلسه توضیحاتی را در این راستا آماده کنید.

پروپوزال چیست؟

در واقع پروپوزال یک طرح برای برآورده کردن یک نیاز می باشد. چیزی شبیه یک طرح یا پیشنهاد است که در ذهن شما وجود دارد که به افراد یا گروهی خاص ارائه می گردد و اغلب به صورت یک طرح رسمی و کتبی می باشد.

دفاع از پروپوزال ارشد و دکتری

اصول نگارش پروپوزال

  • استفاده از فعل ها به صورت زمان آینده
  • استفاده از پاراگراف های کوتاه حداکثر در ۱۰ سطر
  • فونت و اندازه قلم مناسب
  • از اصطلاحاتی که با عاطفی خاصی دارند از قبیل متاسفانه، خوشبختانه و … استفاده نکردن.
  • کدگذاری مطالب بر اساس یک نظم منطقی (شماره یا حروف)
  • پرهیز از اشتباه در نگارش کلمات و جمله بندی ها
  • استفاده از اعداد و ارقام فارسی و انگلیسی در متن های نوشته شده به زبان های استفاده شده.

چگونه از پروپوزال خود دفاع نماییم؟

دفاع از پروپوزال ارشد و دکتری

برای دفاع از پروپوزال دانشجو باید بر محتوای پروپوزال تکمیل شده تسلط داشته باشد. لذا پیشنهاد می شود که برای یک ارائه مناسب در جلسه دفاعیه یک پاورپوینت از اطلاعات اساسی طرح تحقیق در حداکثر ۱۵ اسلاید در محورهای زیر تهیه نمایید و به تعداد داوران در شکل دستی (۳ اسلاید در هر صفحه) توزیع نمایید. در این شکل شما حداکثر برای هر داور ۵ صفحه از اطلاعات ناب خود در خصوص طرح تحقیق را آماده می کنید و ضمن تسلط بیشتر در ارائه توضیحات، از همراهی بیشتر آنها نیز برخوردار خواهید شد. ضمن این که هر یک از تغییرات اصلاحی و پیشنهادی داوران را می توانید در مقابل اسلاید های مربوطه بنویسید و آن را در فرصت مناسب اجرا کنید.

برای تهیه اسلایدهای دفاع از پروپوزال یا طرح تحقیق از محورهای زیر استفاده کنید:

  1. معرفی: شامل نام دانشجو، عنوان، اساتید راهنما و مشاور پیشنهادی در یک اسلاید.
  2. معرفی متغیرها: تعریف نظری و عملیاتی متغیرهای مورد بررسی در یک اسلاید.
  3. بیان مساله: حداکثر در ۴ محور و با ارایه پرسش اصلی (۵خط) در یک اسلاید.
  4. اهمیت و ضرورت تحقیق: حداکثر در ۵ محور (۵خط) در یک اسلاید.
  5. ادبیات پیشینه: در سه محور: نتایج تحقیقات داخلی، خارجی و نظریه ها در سه اسلاید.
  6. اهداف تحقیق: در دو بخش هدف کلی و اهداف ویژه در دو اسلاید.
  7. فرضیه ها یا سؤالات: فرضیه یا سوال مطرح می شود در یک اسلاید.
  8. جامعه و نمونه: معرفی جامعه و روش نمونه گیری و تعداد نمونه منتخب در یک اسلاید.
  9. روش تحقیق: معرفی روش تحقیق منتخب و دلیل انتخاب آن در یک اسلاید.
  10. روش های آماری: معرفی روش های آماری منتخب و دلیل انتخاب آنها در یک اسلاید.
  11. ابزار جمع آوری اطلاعات: معرفی ابزار جمع آوری و شیوه جمع آوری اطلاعات در یک اسلاید.
  12. جدول زمان بندی انجام کار: ارائه جدول زمان برای برای تحقیق تا پایان کار در یک اسلاید.

یکی از تفاوت های بسیار عمده بین پروپوزال کارشناسی ارشد و مقطع دکتری، موضوع دفاع از پروپوزال است. دفاع از پروپوزال در مقطع دکتری یکی از فرآیندهای اصلی و بسیار مهم در جریان فارغ التحصیلی و نگارش تز دکتری محسوب می شود. در مقطع ارشد زمانیکه پروپوزال را تکمیل کردید؛ باید آن را برای بررسی بیشتر در اختیار گروه تخصصی دانشگاه قرار دهید. در نهایت تصمیمات لازم در جهت تصویب یا رد آن گرفته خواهد شد. اما این پروسه در مقطع دکتری تا حد زیادی متفاوت بوده و معمولا فرآیند آن به شکل زیر است:

دفاع از پروپوزال

۱٫ انتخاب موضوع، نگارش پروپوزال مقدماتی:

اولین و مهمترین بخش در نگارش پروپوزال دکتری، انتخاب موضوع مناسب، غیرتکراری بودن، کاربردی بودن و کانتریبیوشن بالا است. چنانچه اولین گام که همان انتخاب موضوع است را به درستی بر ندارید در نهایت شانس موفقیت بسیار پایین بوده و مجبور خواهید بود تمام فرآیند را از ابتدا انجام دهید. بطورکلی سعی کنید از همان ابتدای نگارش پروپوزال با اساتید راهنما و مشاور خودتان در ارتباط بوده و فرآیند را با تایید آنها پیش ببرید.

۲٫ تهیه نسخه پایانی و تایید اساتید راهنما و مشاور:

پس از تهیه پیش نویس اولیه پروپوزال، نوبت به آن میرسد. که محتوای آن را مطابق با استانداردها و اصول نگارشی دانشگاه تهیه و آماده کنید. محتوای نگارش شده را از نظر ویراستاری ادبی، پلاجریسم و مشکلات نگارشی بررسی کرده. و در قالب پروپوزال مورد نظر دانشگاه ارائه دهید. چنانچه تمامی این فرآیند با نظر اساتید و تایید آنها پیش رفته باشد؛ در نهایت با مشکل مواجه نخواهید شد.

۳٫ تهیه یک نسخه برای شورای تحصیلات تکمیلی به منظور تعیین جلسه دفاع:

شورای تحصیلات تکمیلی در هر موسسه آموزشی مسئولیت رسیدگی به امور دانشجویان و اساتید در مقاطع ارشد و دکتری را بر عهده دارد. پس از تهیه نسخه نهایی پروپوزال باید آن را به تایید شورای تحصیلات تکمیلی برسانید و آنها یک زمان دفاع از پروپوزال را برای شما مشخص خواهند کرد.

۴٫ تصویب زمان و داوران جلسه دفاع از پروپوزال:

زمان و داوران مربوط به جلسه دفاع از پروپوزال توسط شورای تحصیلات تکمیلی مشخص شده و به دانشجو ابلاغ می شوند. توصیه می شود برای تسریع در این بخش فرم های مربوطه مانند فرم درخواست تعیین استاد، بخشنامه انجام رساله، فرم پروپوزال، فرم درخواست دفاع و غیره را از سایت دانشگاه دانلود کرده. و مراحل اداری آن را پیش از مراجعه به شورای تحصیلات تکمیلی انجام دهید. چراکه ممکن است این فرآیند برای شما تا حدی طولانی شود. چنانچه دانشجوی دوره شبانه، دانشگاه آزاد یا پردیس خودگران هستید باید پیش از انجام مراحل در مورد هزینه های مربوط به دفاع از پروپوزال استعلام بگیرید.

۵٫ برگزاری جلسه دفاع دفاع از پروپوزال:

جلسه دفاع با حضور دو استاد راهنما و مشاور به همراه یک داور که در حوزه موضوع انتخابی شما تخصص دارد. در این جلسه درصورتیکه نتوانید نظر اساتید را جلب کنید یا جلسه دفاع با مشکل مواجه شود ممکن است از شما درخواست کنند که این فرآیند را مجدد انجام دهید. چنانچه پروپوزال شما نیاز به اصلاحات داشته باشد باید پس از جلسه آن را انجام داده و تکمیل کنید ودر نهایت به شورای تحصیلات تکمیلی ارسال نمایید.

۶٫ تصویب پروپوزال در جلسه شورای تحصیلات تکمیلی:

جلسه شورای تحصیلات تکمیلی در روزهای مشخصی برگزار می شود. و شما باید مدارک لازم جهت تصویب نهایی را به آنها ارائه کنید.

۷٫ ارائه مدارک لازم به شورای تحصیلات تکمیلی:

مدارکی که باید به شورای تحصیلات تکمیلی برای تصویب پروپوزال تحویل دهید:

  • پروپوزال امضا شده توسط اساتید راهنما و مشاور.
  • فرم مربوط به نظرات اساتید مشاور.
  • راهنما و داور در مورد جلسه دفاع.
  • تاییده ایرانداک.
  • فرم کد اخلاق پژوهشی.
  • تاییده بارگزاری پروپوزال در کتابخانه دانشگاه (در صورت نیاز).

۸٫ امضای مدارک توسط مدیر تحصیلات تکمیلی و ارسال نامه ابلاغیه:

پس از ارائه تمامی این مدارک نوبت به تایید و امضای مدیر تحصیلات تکمیلی است و وی زمانیکه نامه تصویب نهایی پروپوزال را دریافت کند به اساتید مشاور و راهنما در مورد شروع فرآیند نگارش رساله نامه ای ارسال می کند. این نامه با عنوان نامه ابلاغیه تصویب پروپوزال شناخته می شود.

حضور در جلسه دفاع پایان‌نامه

در اغلب دانشگاه‌های دنیا دانشجویان تحصیلات تکمیلی موظف‌اند پس از اتمام نگارش پایان‌نامه، آن را به دانشگاه تحویل دهند. و پس از تعیین داور یا داوران پایان‌نامه در جلسه‌ای رسمی حضور یابند. و ضمن ارائه گزارشی شفاهی از کار خود، به پرسش‌های داوران و پرسش‌های احتمالی سایر حاضران پاسخ دهند. در جلسه دفاع مهارت‌های سخنرانی دانشجو نقشی اساسی دارد، زیرا او ناچار است روایتی صادقانه از ماه‌ها تلاش خود را درزمانی کوتاه که معمولاً بین ۳۰تا ۴۰دقیقه پیش‌بینی می‌شود، ارائه کند. بدیهی است که در زمان اندکی که برای ارائه درنظر گرفته می‌شود، باید به مهم‌ترین نکات اشاره شود. در غیر این صورت حاضران در جلسه دفاع نمی‌توانند برداشت درست و دقیقی از فرآیند پژوهش بدست آورند.

سخن آخر

در این نوشته به معرفی پروپوزال و چگونگی دفاع از پروپوزال ارشد و دکتری پرداختیم. جهت مشاوره در انجام پروپوزال ارشد و دکتری با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید. گروه آموزشی مشاوریاب صفر تا صد پروپوزال شما را انجام خواهد داد و در جلسه دفاع نیز به شما مشاوره های لازم را می دهد.

دیدگاه‌ها (0)

*
*