G-W06FWPH7Q5
مرکز مشاوره و راهنمایی انجام پایان نامه و سمینار

شاخص sjr مقاله چیست؟

در این نوشتار به بررسی اینکه شاخص sjr مقاله چیست و چه کاربردی دارد، چگونه محاسبه می شود و چه تفاوتی با ایمپکت فاکتور دارد می پردازیم:

مقدمه

شاخص SJR (سایمگو) میزان تاثیر علمی مقاله‌های علمی نشریات را براساس تعداد ارجاع‌دهی و اهمیت مراجع مورد ارزیابی قرار می‌دهد. این عبارت مخفف SCImago Journal Rank (SJR) به معنای رتبه نشریه سایمگو است و برای محاسبه ضریب تاثیر یک مقاله علمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بطور مرسوم برای تعیین میزان اهمیت یک مجله به تعداد ارجاعات به آن مجله اشاره می‌شود. این در حالی است که شاخص SJR علاوه بر تعداد ارجاعات میزان اهمیت مراجع را نیز مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

شاخص sjr

شاخص sjr مقاله چیست و چه کاربردی دارد؟

برای پاسخ به سوال sjr مقاله چیست، ابتدا باید به این موضوع توجه داشته باشیم که sjr هر مجله از مجموع اس جی آر های مقالات و نوشته‌های مختلف آن مجله حاصل می‌شود. بنابراین پس از بدست آوردن شاخص اس جی آر برای یک مجله، درصورتیکه عدد حاصل شده را بر تعداد مقالات مورد استناد واقع شده مجله تقسیم کنیم، بطور میانگین شاخص sjr هر مقاله بدست می‌آید. از این شاخص با عنوان SJRQ یاد می‌کنند و محققان می‌توانند به واسطه آن و بدون در نظر گرفتن مجله منتشر کننده، مقالات مختلف را با یکدیگر مقایسه کنند.

شاخص sjr مقاله چیست؟

نحوه محاسبه sjr مقاله چگونه است؟

در محاسبه این شاخص استنادات از مجلات معتبرتر و دارای شاخص sjr بالاتر دارای امتیاز بیشتری خواهند بود. برای محاسبه sjr در یک سال مشخص مانند ۲۰۱۸، تعداد استنادات وارد شده بر مقالات را در دو سال قبل یعنی ۲۰۱۷ و ۲۰۱۶ در نظر می‌گیرند. پس از به دست آوردن sjr مجله، عدد بدست آمده را بر تعداد مقالات مورد استناد واقع شده مجله تقسیم می‎‌کنیم. و رتبه‌بندی یک مقاله در این نظام یا همان SJRQ را به دست می‌آوریم.

شاخص sjr

چگونه به sjr مقاله دسترسی پیدا کنیم؟

برای دستیابی به اس جی آر مقاله حتماً باید شماره ISSN مجله مورد نظر خود را داشته باشید. سپس باید این شماره را در سایت سایمگو سرچ نمایید. پس از سرچ قادر خواهید بود شاخص کیفی مجله، رتبه، نمودار تغییرات، Hindex و… را مشاهده کنید.

تفاوت ایمپکت فکتور و sjr چیست؟

ایمپکت فاکتور با قاطعیت بالا معیاری است برای انتخاب مجلات معتبر و با کیفیت. برای هر مجله، داشتن ایمپکت فاکتور بالا به نوعی اعتبار علمی به شمار می‌رود. حدود ۴۰ سال است که  ایمپکت فاکتور توسط محققین مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ با این وجود از نظر عده‌ای، این شاخص دارای ۲ مشکل عمده به شرح زیر است:

۱. ایمپکت فاکتور توسط یک سازمان خصوصی منتشر می‌شود.

با وجود اهمیت بالای ایمپکت فاکتور به نظر می‌رسد برخی ترجیح می‌دهند جایگزینی برای این فاکتور وجود داشت. استفاده ازایمپکت فاکتور رایگان نیست و برای هر مجله باید ایمپکت فاکتور مربوط، خریداری شود.

۲. ایمپکت فاکتور بهترین معیار برای ارزیابی کیفیت یک مجله و معتبر بودن آن نیست.

ایمپکت فاکتور کاستی‌هایی دارد؛ به دلیل اینکه ایمپکت فاکتور آسان‌ترین روش برای قضاوت در رابطه با مجلات، سازمان‌ها و افراد است، موارد استفاده فراوانی دارد ولی در تمام موارد استفاده از این فاکتور راه حل عاقلانه‌ای به نظر نمی‌رسد. به عنوان مثال مقایسه ژورنال‌ها در حوزه‌های متفاوت با این فاکتور منطقی نیست. با توجه به مشکلاتی که برای ایمپکت فاکتور ذکر شد، نظام رتبه‌بندی سایمگو در تلاش برای غلبه بر موارد ذکر شده است این شاخص از اطلاعات استخراج شده از اسکوپوس و پایگاه داده‌های الزویر استفاده می‌کند.

۳٫ از دیگر انتقادات وارد بر ایمپکت فاکتور ارزش ندادن به استنادات با ارزش بیشتر برای مجلات بوده است.

در نظام ایمپکت فاکتور تمام استنادات دارای وزن برابری بوده‌اند و ناشران مجلات می‌توانستند با روش‌های مختلف از جمله خود استنادی، ایمپکت فاکتور مجله خود را بالا ببرند.

سخن آخر

در صورت داشتن هرگونه سوال و ابهام در زمینه محاسبه sjr مقاله می‌توانید سوالات خود با کارشناسان ما در مشاوریاب در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها (0)

*
*