G-W06FWPH7Q5
مرکز مشاوره و راهنمایی انجام پایان نامه و سمینار

امتیاز مقالات در جلسه دفاع ارشد و دکتری

امتیاز مقالات

در این نوشتار به بررسی امتیاز مقالات در جلسه دفاع ارشد و دکتری ، عوامل تاثیرگذار در جلسه دفاع و بقیه نکات در این زمینه می پردازد:

مقدمه

در جلسه دفاع از پایان نامه، یک سری معیارهایی اساتید و داوران برای ارزیابی و نمره دهی دانشجویان در نظر می گیرند و براساس آن معیارها، کیفیت پایان نامه شما را مورد سنجش قرار می دهند. در این مقاله خلاصه ای از مهارتهای مهم و ضروری برای جلسه دفاع پایان نامه آموزش داده شده است.

انواع مقالات علمی

  • مقالات ISI (آی اس آی یا Institute for Scientific Information)
  • مقالات ISC ( یا Islamic World Science Citation Center)
  • مقالات علمی – پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
  • مقالات علمی – ترویجی
  • مقالات کنفرانسی

مزایا و اهمیت نگارش و چاپ مقاله

  • دانشجویان مقطع دکتری برای دفاع از تِز خود نیاز به پذیرش یک مقاله علمی -پژوهشی دارند؛
  • اعضای هیأت علمی دانشگاه ها با داشتن مقالات علمی پژوهشی منتشر شده در نشریات داخلی، امکان ارتقا درجه پیدا می کنند؛
  • داشتن مقالات علمی معتبر در استخدام متقاضیان برای هیأت علمی نقش مهمی دارد؛
  • چاپ مقالات علمی پژوهشی معتبر، نگارنده را در دسته بندی نخبگان قرار می دهد و نخبگان از خدماتی مانند دریافت وام های دانش بنیان و معافیت سربازی و… بهره مند می شوند؛
  • دانشگاه های خارجی برای پذیرش افراد به رزومه آنها و مقالات معتبری که به چاپ رسانده اند هم دقت زیادی دارند؛
  • برای پذیرش در مصاحبه دکتری و قبولی در این مقطع، مقالات علمی می توانند نظر هیأت داوران اساتید را نسبت به دانشجو مثبت کنند و برای او امتیازی در فرایند پذیرش محسوب شوند؛
  • با وجود ارائه نتایج پژوهش های خود در نشریات معتبر و بین المللی، امکان جذب سرمایه گذار و استخدام در شرکت های بزرگ به وجود می آید؛

نحوه نمره دهی پایان نامه ها در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری

نحوه نمره دهی پایان نامه ها در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری به این صورت است که ۱۸ نمره از ۲۰ نمره را به نحوه ارائه پایان نامه. یعنی کیفیت مطالب پایان نامه. مطالب گردآوری شده. آزایش های انجام داده و نتایج بدست آمده و همچنین نحوه دفاع و ارائه در جلسه دفاع اختصاص داده اند. تمامی دانشجویانی که در دوره تحصیلات تکمیلی چه در مقطع کارشناسی ارشد و چه در مقطع دکتری تحصیل می نمایند برای اخذ نمره کامل پایان نامه خود باید علاوه بر دفاع از آن مقالات علمی را به چاپ برسانند.

امتیاز مقالات

نمرات اضافه شده به دانشجو به صورت جدول زیر می باشد:

امتیاز مقالات امتیاز مقالات

حداقل نمره پایان نامه ارشد

نمره پایان نامه برای دانشجویان ارشد از نمره ۲۰ محاسبه می گردد. اما اگر دانشجویی در طول تحویل پایان نامه گزارش کار پیشرفت خود را تحویل استاد راهنما ندهد و یا پیشرفت مناسبی نداشته باشد، هر دانشکده متناسب با سیاست های پژوهشی خود می تواند حداقل نمره پایان نامه ارشد تا ده درصد میانگین نمره پایان نامه دانشجو را کسر نماید.

زمانی که دانشجو کارشناس ارشد پایان نامه خود را ارائه داد باید منتظر بررسی داوران و استاد راهنما بماند تا نتیجه اعلام گردد. حداقل نمره پایان نامه ارشد ۱۲ می باشد و اگر دانشجو حداقل نمره پایان نامه ارشد را کسب نکند باید مجدد موضوعی را انتخاب نماید و پایان نامه جدید بنویسد. نحوه نمره دادن به پایان نامه ارشد به صورت زیر می باشد. که در آن حداقل نمره پایان نامه ارشد و درجه بندی نمرات بیان شده است.

امتیاز مقالات

درجه عالی

نحوه نمره دادن به پایان نامه ارشد به صورت عالی زمانی به دانشجو تعلق میگیرد که حداقل یک مقاله از پایان نامه او در یکی از مجلات معتبر داخل کشور و یا خارج کشور که مورد پذیرش وزارت از قبیل ISI، Scopus، PubMed و…  چاپ گردد.

درجه خیلی خوب

نحوه نمره دادن به پایان نامه ارشد برای درجه خیلی خوب به پایان نامه هایی می باشد که گواهی ارسال Submission مقاله در یکی از مجلات معتبر داخل کشور و یا خارج از کشور را داشته باشد.

درجه خوب و متوسط

این درجات متعلق به پایان نامه هایی است که دو شرایط بالا را نداشته باشد. پایان نامه دانشجو شرایط چاپ و یا ارسال در هیچ یک از مجلات معتبر را نداشته باشد.

حداکثر امتیاز مقالات برای نمره دفاع ارشد

جدول زیر حداکثر امتیاز به هر مقاله را بیان می کند:

امتیاز مقالات

حداکثر امتیاز مقالات برای دفاع دکتری

یکی از اصلیترین کارهای دانشجویان مقطع دکتری، اقدامات لازم برای چاپ مقاله در مجلات معتبر داخلی و خارجی است. دانشجویان برای اینکه بتوانند مجوز دفاع از رساله خود را دریافت کرده و برای فارغ التحصیلی اقدام کنند، باید دو مقاله علمی در نشریات معتبر به چاپ برسانند. یکی از مقالات برای پیش از دفاع و دیگری برای فارغ التحصیلی مورد استفاده قرار می گیرند.

دانشجویان مقطع دکتری می بایست در طول تحصیل خود چندین مقاله در مجلات مورد تایید وزارت علوم چاپ کنند. درصورتی که مقاله ی چاپ شده در مجلات معتبر علمی نداشته باشند؛ به آنها حق دفاع از پایان نامه داده نمی شود. باید قبل از چاپ مقاله بلک لیست وزارت علوم را مطالعه کرده. تا مجله انتخابی شما برای چاپ مقاله جزو این لیست نباشد. زیرا در این حالت با اینکه شما یک مقاله چاپ شده دارید. ولی امتیاز و نمره مربوط به چاپ مقاله را کسب نمی کنید.

امتیاز مقالات امتیاز مقالات

  1. به مقالاتی امتیاز تعلق می گیرد که مستخرج از پایان نامه بوده.
  2. منظور از مجله علمی ترویجی مصوب، تصویب شده در کمسیون نشریات دانشگاه آزاد اسلامی، وزارت علوم یا وزارت بهداشت است.
  3. حداکثر به یک مقاله چاپ شده در مجموعه مقالات یک همایش بین المللی و ملی امتیاز تعلق میگیرد.
  4. موارد فوق می توانند همزمان و متعدد باشند ولی سقف آن ۲ نمره است.
  5. نمره ۲۰ پایان نامه به دانشجویانی تعلق می گیرد که علاوه بر کسب نمره ۱۸ از جلسه دفاع و کسب ۲ نمره از نمره مقاله حداقل یک مقاله ISI دارای IF مستخرج از پایان نامه باشد.

سخن آخر

بر اساس بخش نامه وزارت علوم تحقیقات و فناوری نحوه نمره دادن به پایان نامه ارشد و دکتری به صورت کیفی می باشد. درجه بندی به صورت عالی، خیلی خوب، خوب، متوسط و مردود می باشد. حداقل نمره پایان نامه ارشد ۱۲ است. که در این مقاله به صورت کامل و مفصل توضیح داده شد. همچنین درباره کسب دو نمره پایان نامه و دستیابی به نمره ۲۰ را به روش های مختلف و روش های تشویقی کامل برای شما بیان کردیم. چنانچه در خصوص نحوه نمره دادن به پایان نامه ارشد نیاز به راهنمایی داشته باشید، می ‌توانید با کارشناسان مجرب موسسه مشاوریاب ارتباط بگیرد و یا در زیر همین مقاله کامنت بگذارید.

دیدگاه‌ها (0)

*
*