G-W06FWPH7Q5
مرکز مشاوره و راهنمایی انجام پایان نامه و سمینار

تفاوت مجلات JCR و ISI

در این نوشتار از سایت مشاوریاب به تفاوت ها و شباهت های مجلات JCR و ISI می پردازیم. همچنین قصد داریم به تعریف هرکدام بپردازیم.

مقدمه

مجلات معتبر JCR و ISI هر دو توسط موسسه علمی تامسون رویترز منتشر می‌شوند. اما این دو مجله از لحاظ اعتبار علمی تفاوت های بسیاری با یکدیگر دارند؛ که می‌توانید برای چاپ مقاله در هر یک از این مجلات از طریق موسسه مشاوریاب اقدام نمایید.

ISI چیست؟

موسسه اطلاعاتی تامسون رویترز وظیفه گردآوری اسناد و مجلات معتبر از سطح جهان را دارد. معتبرترین مجلاتی که در سطح دنیا وجود دارند و مقالات بسیار معتبر را پذیرش می‌کنند می‌توانند عضو موسسه تامسون رویترز شوند. البته این موسسه همه ساله مجلات را بررسی و بازبینی می‌کند و چنانچه شاهد افت اعتبار یک مجله شود حتما آن را از بین لیست مجلات خود حذف خواهد کرد. چاپ مقاله در این مجلات کار چندان ساده ای نیست و کاملا سختگیرانه می‌باشد. این مجلات داوری بسیار سختگیرانه و زمان بری دارند. هم اکنون مجلات isi هیچ رقیب جدی در سطح دنیا ندارند و هدف نهایی اکثر پژوهشگران چاپ مقاله در این مجلات می‌باشد. مقالاتی که در این مجلات چاپ می‌شوند باید خصوصیات زیر را دارا باشند:

JCR و ISI

  • دارای عنوان و موضوع کاملاً ناب و جدید باشند.
  • به صورت کاملا تخصصی و با کیفیت بسیار بالا ترجمه شده باشند.
  • به صورت کاملا صحیح و اصولی فرمت بندی شوند.
  • هیچ گونه سرقت ادبی و یا تشابهات ادبی در متن مقاله وجود نداشته باشد.
  • مقاله کاملا علمی و به روز باشد و موضوع تکراری نداشته باشد.

Jcr چیست؟

اغلب پژوهشگران موسسه تامسون رویرتز را با نام isi می‌شناسند غافل از اینکه این موسسه دسته دیگری از مجلات را نیز دارد که با نام jcr شناخته می‌شوند. مجلات jcr اعتبار و امتیاز بسیار بیشتری نسبت به مجلات isi دارند و داوری این مجلات به مراتب سختگیرانه تر می‌باشد. مجلات jcr نیز هر ساله از طرف موسسه تامسون رویترز مورد سجش قرار می‌گیرند و ممکن است یک مجله چندین سال در این لیست قرار بگیرد ولی سال بعد به دلیل افت اعتبار از این لیست خارج شود. بنابراین باید همیشه لیست به روز و جدید را در اختیار داشته باشید و بررسی کنید. مجلات jcr مجلات دارای ضریب تاثیر یا ایمپکت فکتور می‌باشند.

ضریب تاثیر یا درجه تاثیر یا Impact factor چیست؟

این عامل هر ساله توسط ISI برمبنای ارجاعات به هر یک از مجلات علمی آن محاسبه می شود. و نتیجه در گزارشات ارجاع مجله یا Journal Citation Reports یا به اختصار JCR منتشر می شود. منظور از این ضریب تاثیر این است که مقالات منتشر شده در یک مجله به چه میزان مبنای مطالعه سایر پژوهشگران قرار گرفته است. و در منابع مقاله ای که پژوهشگران جدید نگارش کرده اند چه مقدار از مقالات چاپ شده در این مجلات استفاده شده است. این ضریب نه برای مقاله یا نویسنده، بلکه برای مجله محاسبه می شود. محاسبه برمبنای یک دوره سه ساله است.

ضریب تأثیر یا Impact Factor درواقع میزان تأثیری است که یک مقاله بر مقالات بعدی می‌گذارد. ایمپکت فکتور نشان می‌دهد که به یک مقاله منتشرشده چند بار رجوع شده است. و برآورد نسبت میزان عددی استنادها به تعداد مقالات چاپ‌شده در یک سال در یک ژورنال به‌خصوص را درنظر می‌گیرد. ایمپکت فکتور هنگامی‌که چندین ژورنال در زمینه‌های مشابه در اختیار دارید می‌تواند فرایند مقایسه ارزش و اعتبار آن‌ها را ساده سازد و ارزیابی قابل قبولی را از هر ژورنال ارائه می‌دهد.

تفاوت jcr و isi در چیست؟

همانطور که تاکنون متوجه شدید مقایسه این دو شاخص و ذکر اصطلاح تفاوت jcr و isi به نظر صحیح نیست و jcr یکی از پایگاه‌های داده‌ای است که مجلات موجود در آن به عنوان مجلات isi معرفی می‌شوند. این مجلات دارای ایمپکت فاکتور هستند. برای اینکه بتوانید از لیست مجلات isi اطلاع حاصل کنید می‌توانید وارد سایت ژورنال هاب شوید و با استفاده از یکی از دو روش زیر اطلاعات مورد نیاز خود را بدست آورید:

  1. در صفحه اصلی سایت و در کادر مشاهده شده شماره Issn مجله مدنظر خود را وارد کنید. با وارد شدن به صفحه مجله مدنظر، اطلاعات مختلف مجله را مشاهده کنید. در صفحه مذکور درصورتیکه برای مجله مدنظر شماره ایمپکت فاکتور در نظر گرفته شده باشد؛ و یا مجله توسط یکی از پایگاه‌های jcr، sci یا ssci نمایه شده باشد؛ به این معنی است که مجله مدنظر شما مجله isi است. و مقالات چاپ شده در آن از نوع مقالات isi به شمار می‌روند.
  2. در صورتی که از شماره issn مجله اطلاعی نداشتید، می‌توانید با ورود به صفحه معرفی مجلات در سایت ژورنال هاب و انتخاب موضوع مجله مدنظر خود، نام مجله را از لیست مجلات موجود پیدا کنید و اطلاعات آن را بدست آورید.

تفاوت مجلات JCR و ISI از نظر اعتبار و فرآیند داوری

تفاوت مجلات JCR و ISI از نظر اعتبار و فرآیند داوری نیز اهمیت بسیاری دارد. مجلات JCR و ISI هر دو توسط موسسه تامسون رویترز منتشر می شوند. اما این دو مجله از نظر اعتبار و فرآیند داوری دارای تفاوت های اساسی می باشند. اخذ پذیرش و چاپ مقاله از مجلات jcr بسیار سخت می باشد و پروسه داوری طولانی تری دارند. زیرا این مجلات به لحاظ داشتن اعتبار بالا بصورت تضمینی با هیچ موسسه ای کار نمی کنند و عمده داوری خود (۷۰ الی ۸۰ درصد) را روی بار علمی و محتوای مقاله ارسالی پژوهشگر انجام می دهند. به عبارت دیگر این مجلات محتوی محور هستند. تفاوت مجلات isi و jcr از نظر اعتبار و فرآیند داوری عبارتند از:

  • اعتبار و امتیاز مجلات jcr بیشتر از مجلات isi می باشد.
  • فرآیند داوری در مجلات jcr به مراتب سختگیرانه تر از مجلات isi می باشد.
  • زمان فرآیند داوری در مجلات jcr به مراتب طولانی تر از مجلات isi می باشد.

فرق مجلات JCR و ISI از نظر هزینه پذیرش و چاپ

  • پذیرش و چاپ مقاله در مجلات isi به صورت پولی می باشد.
  • پذیرش و چاپ مقاله در مجلات jcr رایگان می باشد.
  • دسترسی به مقالات در مجلات isi رایگان میباشد و open access هستند.
  • دسترسی به مقالات در مجلات jcr اکثرا پولی میباشد و close access هستند.

خدمات موسسه مشاوریاب در زمینه چاپ مقالات معتبر JCR و ISI

چاپ مقاله در مجلات jcr و ISI برای نویسنده مقاله اعتبار علمی بالایی را به دنبال خواهد داشت و نویسنده می‌تواند از این عنوان در رزومه کاری و تحصیلی خود استفاده کرده و مراتب علمی و شغلی بالایی را بدست آورد. در موسسه مشاوریاب با انجام تمامی خدمات چاپ مقالات، سابمیت، اکسپت، در مجلات معتبر از طریق مشاوره و راهنمایی های همکاران ما می توانید سفارشات خود را به ما بسپارید.

دیدگاه‌ها (0)

*
*