G-W06FWPH7Q5
مرکز مشاوره و راهنمایی انجام پایان نامه و سمینار

راهنمای کامل نوشتن مقاله کنفرانسی

مقاله کنفرانسی

در این نوشتار راهنمای کامل نوشتن مقاله کنفرانسی را با یکدیگر بررسی می کنیم تا بدانیم چگونه برای یک کنفرانس، مقاله بنویسیم.

مقدمه

مقاله کنفرانسی یکی از انواع مهم مقالات علمی است که در کنفرانس‌ها و کنگره‌ها ارائه می‌شود و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. زیرا کنفرانس‌ها فرصت بسیار مغتنمی برای پژوهشگران است که می‌توانند دستاوردهای تحقیقاتی‌شان را به جامعه علمی داخلی و خارجی عرضه و با سایر محققان حوزه تخصصی خود ارتباط موثر برقرار کنند. برخی از کنفرانس‌ها ارزش بسیار بالایی دارند و به انتقال یافته‌های مهم دانشمندان و پژوهشگران بزرگ و برجسته علمی کمک می‌کنند و کلاس درسی ارزشمند برای دانشجویان و علاقه‌مندان‌شان هستند. همچنین شرکت در کنفرانس‌ها و ارائه مقاله کنفرانسی در تقویت رزومه علمی افراد تاثیر به‌سزایی دارد.

شما می توانید با نوشتن مقاله کنفرانسی و ارائه آن در کنفرانس های علمی در سطح ملی و یا بین المللی موفق به نمایه کردن آنها در پایگاه های علمی معتبر مانند سیویلیکا در داخل کشور و یا سایر پایگاه های علمی بین المللی شوید. موسسه علمی پژوهشی مشاوریاب از ارائه دهندگان خدمات ترجمه و یا نگارش مقاله کنفرانسی در داخل کشور است که امکان انجام امور ویرایشی مقالات نوشته شده توسط شما را خواهد داشت.

مقاله کنفرانسی چیست؟

مقاله کنفرانس اغلب هم یک سند مکتوب است و هم یک سخنرانی شفاهی. ممکن است قبل از حضور در کنفرانس، از شما خواسته شود که یک نسخه از مقالۀ خود را به یک فرد متخصص و مفسر ارائه دهید. بنابراین، مقاله شما باید از کنوانسیون مقالات دانشگاهی و ارائه شفاهی پیروی کند. این مقالات شامل جزئیات سخنرانی‌های شرکت‌کنندگان برای مرور در شرایطی است که شرکت کننده قادر به شنیدن سخنرانی شفاهی نبوده باشد. اما در مواردی که مقالات پس از کنفرانس تولید می‌شوند، سؤالات ایجاد شده در حین ارائه در مورد نکاتی که در کنفرانس مورد توجه بوده‌اند و احتمالاً بیشتر مورد توجه خوانندگان قرار می‌گیرند، می‌توانند جهت مشخصی به مقاله بدهند.

مقالات کنفرانس می‌توانند روشی مؤثر برای بیان و امتحان ایده‌های جدید، معرفی کار شما به همکاران و اصلاح سؤالات تحقیق باشند. ارائه در یک کنفرانس یک فرصت عالی برای بدست آوردن بازخورد ارزشمند از یک جامعه دانش‌پژوه و افزایش رشد حرفه‌ای در زمینه تخصص شماست.

مقاله کنفرانسی

انواع مقالات کنفرانسی کدامند؟

مقالات کنفرانسی در قالب‌های زیر ارائه می‌شوند:

  • ارائه شفاهی (oral)
  • ارائه پوستر (poster)
  • کارگاه‌ها (workshops)

قبل از نوشتن مقاله کنفرانس چه کنیم؟

  1. مطالعه هر چه بیشتر در مورد مقالات مشابه و روش نوشتاری بکار رفته در آن‌ها. با اینکار می‌توانید از نحوه ارائه حقایق و یافته‌ها در مقالات مشابه، ایده واضح و روشنی کسب کنید.
  2. از طریق اینترنت، مقالات مربوط به موضوع مورد نظر خود را جمع‌آوری کرده و از آن‌ها برای ذکر نقل قول و منابع استفاده نمایید.
  3. تمامی آمار و ارقام، تصاویر، آزمایشات و تحلیل‌ها و داده‌های حاصل از آن‌ها را به همراه منابع در جایی مشخص ثبت و ضبط کنید.
  4. قالب مشخص مقاله و فرمت آن را طبق آنچه خواسته شده و باید باشد از اینترنت یا از وب‌سایت یا بروشور کنفرانس دانلود کرده و طبق آن، مقاله را بنویسید. عموماً کنفرانس‌ها قالب مشخص دارند و فرمت مقاله مورد نظر خود یا نمونۀ مقالۀ مد نظر خود را اعلام می‌کنند.
  5. قوانین و مقررات مربوط به پذیرش و انتشار مقاله و همچنین نحوه نگارش آن را با دقت بررسی نمایید.

چگونه برای نوشتن مقاله کنفرانس آماده شویم؟

تعیین ساختار و سبک

چگونه ارائه خود را شکل می‌دهید و نحوۀ ارائه شما چگونه است؟ این یک سؤال بسیار مهم است، زیرا نحوۀ ارائه شما، قالب نوشتاری شما را شکل می‌دهد. امکاناتی که می‌توانید به کار بگیرید این موارد هستند:

  • استفاده از ارائه بصری و استفاده از پاورپوینت (PowerPoint) یا نرم‌افزار پرزی (Prezi)
  • استفاده از متنی که برای مراجعه و یادآوری مطلب استفاده کرده و با صدای بلند می‌خوانید.
  • جلسه میزگرد که در آن بحث می‌کنید.

ارائه شما می‌تواند ترکیبی از موارد بالا باشد و در بخشی با استفاده از نرم‌افزار ارائه دهید، در بخشی با صدای بلند بخوانید و یا در بخشی در یک جلسه بحث و گفتگو با مخاطبان و یا حضار شرکت کنید.

قوانین و مقررات هر کنفرانس

آیا تا به حال در کنفرانسی شرکت داشته‌اید؟ آیا مقاله‌ای برای شرکت در کنفرانس داشته‌اید؟ باید قوانین و مقررات ارائه مقاله در کنفرانس را بدانید و آن‌ها را در زمان نوشتن و ارائه رعایت کنید. اگر در پنل شرکت کرده و با دیگر پژوهشگران حضور پیدا می‌کنید، می‌بایست از برنامه و انتظارات پنل آگاهی داشته و آمادگی شرکت در کنار دیگر محققان و ارائه به موقع را داشته باشید؛ به عنوان مثال زمانی که نوبت به شما می‌رسد و باید در جای مناسب بحث را به دست بگیرید.

شناخت از مخاطبان و حضار و دغدغه‌های کنفرانس

اگر ارائه شما حضوری است و با مخاطبان در ارتباط هستید، باید از نیازهای آن‌ها مطلع بوده و سؤالات یا نیازهایشان را به تحقیق و مقاله خود پیوند دهید. اما در بحث غیر حضوری این کار را باید در هنگام نوشتن انجام دهید. توجه به نیاز مخاطب و قدم گذاشتن در حیطۀ بسط و گسترش درست مطالب خود، به شما در کسب موفقیت کمک می‌کند. همچنین با رجوع به فراخوان و تقاضای ارسال چکیده یا اصل مقاله، این امکان را خواهید یافت که از فضای کنفرانس و موضوعات کلیدی و اهداف آن به‌درستی آگاه شوید. چه موضوعات و ترکیبات کلیدی تکرار می‌شوند؟ مقاله شما چه ارتباطی با موضوع بزرگتر و سرفصل کنفرانس خواهد داشت؟

روش نوشتن مقاله کنفرانسی

در هر مقاله تحقیقاتی ۶ آیتم پایه قرار دارند که عبارتند از:

  1. چکیده
  2. مقدمه / بیان مسئله
  3. پیشینۀ پژوهش
  4. روش پیشنهادی
  5. تجزیه و تحلیل داده‌ها و نتایج تجربی
  6. نتیجه‌گیری و منابع

طریقه نوشتن مقاله کنفرانسی به زبان فارسی

اکثر مقالات کنفرانسی که در داخل کشور ارائه میشوند به زبان فارسی و توسط دانشجویان و یا افراد صاحب نظر در حوزه تخصصی برگزاری کنفرانس تدوین و به دبیرخانه کنفرانس مربوطه ارسال میشوند. ممکن است شما هم تجربه نوشتن مقاله کنفرانسی را داشته باشید که یا بر گرفته از پایان نامه کارشناسی ارشد شما بوده باشد و یا اینکه محصول تلاش شما در حوزه های تخصصی بوده و سطح علمی آن به گونه ای است که امکان ارائه آن در کنفرانسهای کشوری وجود داشته باشد. این مقالات بطور معمول با پذیرش در این کنفرانسها امکان نمایه شدن در پایگاه های علمی مانند سیویلیکا را دارند.

نحوه نوشتن مقاله کنفرانسی به زبان انگلیسی

در صورت نیاز به انجام مقاله به زبان انگلیسی در اکثر موارد نیازمند خدمات ترجمه تخصصی مقالات خود هستید که موسسات علمی پژوهشی و یا موسسات ترجمه تخصصی متون علمی امکان ارائه این خدمات را به شما خواهند داشت. البته ترجمه متون تنها کمکی نیست که این موسسات برای کمک به تسهیل پذیرش و ثبت مقاله برای شما انجام می دهند. بلکه انتخاب کنفرانس های تخصصی و یا مشاوره در مورد زمان برگزاری آنها نیز از جمله خدمات مهمی است که امکان برخورداری از آنها برای ارسال به موقع مقالات خود خواهید داشت.

نحوه ارسال مقاله به کنفرانس چگونه است؟

باید بعد از آگاهی از برگزاری یک کنفرانس و رجوع به سایت‌شان برای کسب اطلاعات درباره شرکت در آن، ضرب‌الاجل یا deadline ارسال مقاله به کنفرانس را بدانید. یعنی لازم است متوجه شوید که مهلت ارسال مقالات تا چه زمانی است. بعد از این آگاهی، اقدام به تولید مقاله خود کنید و آن را با معیارها و براساس چارچوب‌هایی که از سوی سایت کنفرانس اعلام می‌شود، آماده کنید. بعد از اتمام فرایند آماده‌سازی مقاله کنفرانسی، لازم است تا اثر خود را در اختیار داوران و دبیران کنفرانس قرار بدهید و در اصطلاح، آن را سابمیت (submit) کنید. معمولا یک تا دو هفته طول می‌کشد تا داوران به نتیجه‌گیری درباره هر اثر برسند و نتیجه نهایی را به کنفرانس اعلام کنند. بعد از این مدت، شما متوجه خواهید شد که اثرتان در کنفرانس پذیرفته شده یا خیر. ارسال مقالات هم که از طریق وبسایت یا ارسال مقاله به ایمیل رسمی کنفرانس صورت می‌گیرد.

مقاله کنفرانسی

چگونه از برگزاری کنفرانس ها مطلع شویم؟

سایت‌های مختلف داخلی و خارجی برای آگاهی از کنفرانس‌های داخلی و خارجی وجود دارند. با مراجعه به آنها به‌سادگی می‌توان از همایش‌ها و رویدادهایی مطلع شد که در ایران و جهان در حال برگزاری هستند.

از نمونه‌های داخلی و خارجی می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

سایت‌های اطلاع‌رسانی داخلی

سایت‌های اطلاع‌رسانی داخلی که به شما تاریخ و عناوین کنفرانس‌ها را اطلاع می‌دهند به شرح زیر هستند:

این سایت‌های داخلی به شما کمک می‌کنند تا از همایش‌ها و کنفرانس‌هایی که در طول سال در کشور برگزار می‌شوند، باخبر باشید.

سایت‌های اطلاع‌رسانی خارجی

سایت‌های اطلاع‌رسانی خارجی که به شما تاریخ و عناوین کنفرانس‌ها را اطلاع می‌دهند به شرح زیر هستند:

البته فقط این سایت‌ها نیستند که می‌توانند به شما کمک کنند. با جست‌وجوکردن موضوع موردنظرتان به همراه واژه کنفرانس در گوگل می‌توانید به نتایج و سرنخ‌های خوبی دست پیدا کنید. بدیهی است که باید اندکی به زبان انگلیسی وارد باشید تا در جریان امور قرار بگیرید و بدانید که در کجا و چه موقع کنفرانس‌ها برگزار خواهند شد.

چاپ مقاله کنفرانسی چه امتیازی دارد؟

شرکت در کنفرانس‌های داخلی و خارجی می‌تواند روی پربارشدن رزومه اثرگذار باشد. برای مثال، دانشجویانی که قصد شرکت در مصاحبه‌های دکتری را دارند باید بدانند که امتیازاتی برای داشتن مقالات کنفرانسی برایشان در نظر گرفته می‌شود. از آنجاکه قوانین در سال‌های مختلف، متنوع است و دستخوش تغییرات می‌شود، دقیقا نمی‌توان گفت که داشتن هر مقاله کنفرانسی چند امتیاز دارد اما باید بدانید که این مقالات ارزش نسبتا خوبی دارند. اگر مقاله‌‌تان در کنفرانسی خارجی شرکت داده شود، ارزش و امتیاز آن از موارد داخلی بیشتر خواهد بود. البته امتیازی که مقالات کنفرانسی برایتان به همراه می‌آورند از مقالات ژورنالی کمتر است. ولی چند مقاله کنفرانسی در جایی مانند مصاحبه دکتری می‌تواند ارزشی معادل یک مقاله ژورنالی به همراه داشته باشد.

تفاوت میان کنفرانس، همایش، کنگره، سمینار و سمپوزیوم چیست؟

  • همایش‌ واژه‌ای کلی است که به یک نشست با بیش از دو نفر گفته می‌شود. همایش می‌تواند ابعادی بزرگ یا کوچک داشته باشد. پس کلی‌ترین مفهوم و عنوان را در میان عناوین مختلف برای نشست‌های علمی، هنری، تجاری و… به خود اختصاص می‌دهد.
  • کنگره مفهوم و عنوانی اختصاصی‌تر است. از این عنوان برای نشست‌ها و همایش‌هایی استفاده می‌شود که در آن افرادی حرفه‌ای برای تصمیم‌گیری حول موضوعی مهم یا برگزاری انتخاباتی خاص دور هم جمع می‌شوند. کنگره‌ها جمعیت زیادی از افراد را در خود دارند و معمولا ابعادی وسیع برایشان در نظر گرفته می‌شود و مدت برگزاری‌شان هم چند روز است.
  • کنفرانس‌ها از افرادی متخصص در حوزه‌های مختلف تشکیل می‌شوند که به بهانه توسعه ارتباطات و تبادل نظر گرد هم می‌آیند. ابعادشان از کنگره کوچک‌تر است و پای انتخاب و تصمیم‌گیری برای موضوعی خاص هم در میان نیست.
  • سمینارها هم شکل محدودتر کنفرانس‌ها هستند.
  • سمپوزیوم‌ها اما با تمام این موارد متفاوت‌اند. ابعاد این نشست‌ها بزرگ است و افراد حاضر در آنها هم متخصصانی هستند که ضمن شنونده‌بودن، نظرات خود را هم پیرامون مبحثی به شدت تخصصی مطرح می‌کنند.

سخن آخر

موسسه علمی پژوهشی مشاوریاب در صورت نیاز به خدمات انجام مقالات کنفرانسی و یا نیاز به ترجمه آنها برای ارسال به کنفرانس های بین المللی آماده ارائه خدمات ترجمه مقالات کنفرانسی شما با بالاترین کیفیت می باشد.

دیدگاه‌ها (0)

*
*