G-W06FWPH7Q5
مرکز مشاوره و راهنمایی انجام پایان نامه و سمینار

سابمیت مقاله چیست؟

سابمیت مقاله

در این نوشتار از مشاوریاب به بررسی اینکه سابمیت مقاله چیست، چگونه انجام می شود، چقدر طول می کشد و بقیه موارد مرتبط در این باره می پردازیم:

مقدمه

بارها در امر ارسال مقاله و پذیرش آن با لغت سابمیت و یا  Submit مواجه شده ایم. دانشجویان و پژوهشگرانی که پیوسته به تدوین و نگارش مقالات علمی می پردازند. و همچنین تجربه ارسال مقاله به مجلات معتبر داخلی و خارجی را دارند با امر سابمیت آشنایی دارند. در این مقاله سعی شده است به شما پژوهشگر محترم مفاهیم سابمیت مقاله و مراحل آن آموزش داده شود. تا به راحتی بتوانید برای سابمیت مقاله خود اقدام نمایید.

سابمیت مقاله چیست؟

Submit مقاله به زبان ساده، به این موضوع اشاره دارد که شما با انتخاب یک ژورنال مناسب برای مقاله علمی و پژوهشی، درخواست ثبت مقاله خود را به این ژورنال می دهید. تا فرآیند ثبت یا همان Submit مقاله شما در این مجله آغاز شود. از طریق روش های مختلفی، می توان مقاله خود را به ژورنال های مختلفی معرفی یا همان سابمیت نمود.

سابمیت در لغت به معنای ارائه کردن و معرفی کردن است و هیچ امتیاز علمی برای نویسنده ندارد. یعنی در رزومه خود نمی توانید برای سابمیت کردن مقاله امتیازی بگیرید. یا نسبت به آن ادعایی داشته باشید. چون هر چیز بی ربطی را می‌توان به یک مجله کاملا معتبر سابمیت کرد. و مانعی در این زمینه وجود ندارد. در برخی دانشگاه ها برای دانشجویی که مقاله خود را سابمیت کرده. به دلیل آنکه زیر نظر استادان راهنما و مشاور این کار انجام شده. و فرض بر این است که مقاله محتوای علمی دارد برای آن پوئنهای مثبتی در زمان دفاع در نظر می‌گیرند.

نحوه آماده سازی و سابمیت مقاله برای مجله

آماده کردن مقاله علمی

نخستین گام این است که شما یک مقاله علمی خوب داشته باشید. این مقاله می تواند به صورت استخراج مقاله از پایان نامه و یا بصورت تالیف شده از طرف نویسنده باشد. معمولا استخراج مقاله به خاطر اینکه هم داده ها و هم مطالب داخل پایان نامه بطور کامل آماده هست. بسیار راحت تر از نگارش مقاله است. چون هم داده سازی و هم تدوین مقاله بسیار زمان بر و خسته کننده می باشد. در خصوص نگارش مقاله باید به این نکته توجه داشته باشید که مقاله کاملا علمی و با کیفیت باشد. و از مطالب به روز استفاده شود. هر چقدر مقاله سطح علمی بالایی داشته باشد و منابع استفاده شده در آن جدید و معتبر و مرتبط باشند. شانس پذیرش مقاله در مجله بالاتر می رود.

ترجمه تخصصی مقاله

اگر هدفتان ارسال مقاله به مجلات خارجی هست باید ترجمه تخصصی مقاله را انجام دهید. ترجمه تخصصی و استفاده از اصطلاحات دقیق علمی مربوط به همان رشته تخصصی کار شده در مقاله از جمله مواردی هست که باید در ترجمه مقاله باید به آن دقت کافی داشته باشید. و سعی کنید توسط مترجم متخصص و مسلط به موضوع این کار انجام شود.

انتخاب مجله برای سابمیت مقاله

انتخاب مجله برای Submit مقاله خیلی مهم هست. و می توان گفت اصلیترین و مهمترین مرحله در Submit مقاله، انتحاب مجله متناسب با موضوع مقاله است. هر چقدر مقاله محتوای قوی داشته باشد اما اگر مجله به درستی انتخاب نشود نتیجه ای جز ریجکت به دنبال نخواهد داشت. برای این که بتوانید مجله مناسب برای سابمیت مقاله خود انتخاب نمایید باید ابتدا سایت مجله را بررسی. و اهداف مجله و اسکوپ کاری مجله و مقالاتی که اخیرا در آرشیو چاپ شده آن قرار دارند را مطالعه بفرمایید. تا کاملا هم با سلیقه ادیتور مجله و هم موضوعاتی که مورد تایید آن هست آشنا شوید. و پس از اینکه اطمینان حاصل کردید مقاله کاملا منطبق با اسکوپ کاری مجله هست. و با آن هم خوانی دارد برای سابمیت اقدام نمایید.

فرمت بندی مقاله

قبل از سابمیت نهایی مقاله برای مجله ابتدا باید راهنمای نویسندگان مجله را مطالعه و طبق ضوابط مجله قالب بندی مقاله را انجام دهید. هر مجله دستور العمل خاص خود را دارد. که معمولا در قسمت راهنمای نویسندگان به طور کامل نکاتی که باید در فرمت بندی رعایت شود ذکر شده است. توجه داشته باشید که عدم رعایت هر یک از موارد اشاره شده در دستورالعمل باعث برگشت مقاله خواهد شد. در فایل راهنمای نویسندگان تمام موارد مربوط به ویرایش های ظاهری و ساختاری. و همچنین موارد و اطلاعاتی که نیاز هست نویسندگان به همراه فایل نهایی مقاله برای مجله ارسال نمایند ذکر شده است.

سابمیت مقاله

بعد از فرمت بندی نهایی مقاله آماده سابمیت برای مجله می باشد.

سابمیت مقاله از چه راه‌هایی انجام می‌شود؟

متداول‌ترین راه Submit مقاله، از دو طریق سابمیت پنلی و سابمیت ایمیلی می‌باشد. که هر مجله یا کنفرانس، فقط یکی از این راه‌ها را جهت سابمیت مقاله انتخاب خواهد کرد. به عبارتی شما به اختیار خود نمی‌توانید راه سابمیت مقاله را انتخاب کنید و بایستی از قوانین گفته شده در مجله تبعیت کنید. هر کدام از روش‌های سابمیت، مزایا و معایبی دارند که به شرح زیر می‌باشد:

سابمیت پنلی

سابمیت پنلی یا سابمیت آنلاین به معنای این است که شما در ابتدا وارد سایت مجله می‌شوید. و برای خود یک پنل کاربری می‌سازید. و پس از وارد شدن در پنل، نسبت به سابمیت مقاله خود از طریق راه‌های گفته شده اقدام می‌کنید. امروزه اکثر مجلات دارای سیستم سابمیت پنلی هستند؛ زیرا سابمیت از این طریق بسیار آسان‌تر از سابمیت از طریق ایمیل می‌باشد. در این نوع سابمیت شما هر زمان که وارد پنل خود شوید، می‌توانید وضعیت مقاله‌تان را مشاهده کنید. و خیلی کمتر از سابمیت ایمیلی، نیاز به پیگیری خواهد داشت. همچنین در داخل پنل، لیست مقالاتی که به آن مجله سابمیت شده، در حال داوری و یا نتیجه آن مشخص شده است را هر زمان که بخواهید می‌توانید ملاحظه کنید.

سابمیت ایمیلی

روش دوم سابمیت که سابمیت از طریق ایمیل سردبیر انجام می‌شود، یک روش قدیمی جهت سابمیت مقالات است. اما هنوز هم مجلاتی هستند که از این روش جهت دریافت مقالات استفاده می‌کنند. در سابمیت ایمیلی، معمولاً آدرس ایمیل سردبیر مجله در سایت مجله نوشته می‌شود. و شما بایستی فایل مقاله و اطلاعات مربوط به آن را از طریق ایمیل به او ارسال کنید. سابمیت ایمیلی معمولاً بسیار زمان‌بر تر از روش قبلی است. و متاسفانه در این حالت شما نمی‌توانید قبل از اینکه پاسخی از جانب سردبیر دریافت نمایید. از وضعیت مقاله خود باخبر شوید.

مراحل سابمیت مقاله

اینکه چگونه می‌توانید مقاله‌ای که با توجه به موارد ذکر شده در مراحل قبلی تهیه و تدوین شد، سابمیت نمایید. سابمیت ایمیلی مراحل خاصی ندارد. و شما فایل‌های موردنیاز خود را از طریق ایمیل سردبیر به او ارسال خواهید کرد. اما سابمیت پنلی مراحل خاصی دارد. که باید انجام شود و هر مجله ممکن است مراحل مخصوص به خود را داشته باشد. اما به طور کلی این پروسه در تمامی مجلات مشابه می‌باشد. در این بخش نیز می‌خواهیم به مراحل سابمیت پنلی اشاره‌ای داشته باشیم:

سابمیت مقاله سابمیت مقاله

فرم‌های موردنیاز در هنگام سابمیت مقاله

در هنگام Submit مقاله، علاوه بر فایل اصلی مقاله و اطلاعات مربوط به آن، ارسال یک سری فرم‌های مهم نیز لازم و ضروری می‌باشد. از جمله فرم‌هایی که معمولاً مجلات و یا کنفرانس‌ها در خواست می‌کنند عبارت‌اند از:

سابمیت مقاله

Submit مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی و خارجی

روال Submit مقاله در مجلات مختلف اکثرا مشابه هست. و معمولا فرمت بندی و اطلاعات درخواستی که در فایل راهنمای نویسندگان از نویسنده اگر بطور کامل رعایت شود. مراحل سابمیت تفاوت چندانی ندارد. با این حال ممکن است روند سابمیت مقاله در یک مجله در طی چند مرحله و دربازه زمانی کوتاه انجام شود. اما در مجله دیگر این روند زمان زیادی طول بکشد. برخی مجلات فرم ها و اطلاعاتی از نویسندگان درخواست می نمایند. که در هنگام سابمیت فایل نهایی مقاله به مجله باید این اطلاعات و فایل ها نیز همراه فایل مقاله اصلی برای مجله ارسال شود. به طور مثال موارد زیر از جمله فایل ها و اطلاعاتی است که از نویسنده مقاله درخواست می شود:

کاور لتر

نامه ای هست که معمولا همراه فایل مقاله برای مجله ارسال می شود و در آن عنوان مقاله. هدف از نگارش مقاله و اهمیت نگارش مقاله برای حوزه تخصصی ذکر می شود. اطلاعات نویسندگان نیز معمولا آورده می شود.

سابمیت مقاله

کد ORCID

کد ارکید یک کد شناسه ۱۶ رقمی می‌ باشد که به نویسندگان اختصاص می یابد و دسترسی به این کد رایگان می‌ باشد. هدف از ارائه این سرویس، فراهم آوردن یک شاخص مشخص برای هر نویسنده آزاد است. نویسندگان می‌توانند رزومه و کارکرد خود را در سرویس به ثبت برسانند. و به جای ارسال رزومه به بخش های مختلف، کد ORCID خود را در اختیار آنها قرار دهند.

سابمیت مقاله

کدهای JEL

مقالاتی که در حوزه اقتصاد و حسابداری نوشته می شوند، علاوه بر کلمات کلیدی. بایستی فهرست موضوعی مشخصی نیز برای مجله ارسال نمایند. تا مشخص شود که مقاله در چه حوزه و دسته‌بندی قرار می‌گیرد. این نوع طبقه بندی کمک می کند تا پژوهشگران طبقه پژوهش را با توجه به کلمات کلیدی و کد، آنها را شناسایی نمایند. که به این نوع طبقه بندی JEL و یا JEL Classification Codes گفته می شود.

فرم های تعهد و تعارض نویسندگان

معمولا فرم هایی هستند که از طرف مجلات داخلی برای نویسندگان ارسال می شوند. هنگام Submit مقاله باید این فرم ها هم بصورت امضا شده توسط نویسندگان برای مجله ارسال شوند. این فرم ها شامل اطلاعات نویسندگان و توافق آنها برای ارسال مقاله به مجله مربوطه و تعهد به عدم ارسال مقاله به مجله دیگر می باشد.

هزینه سابمیت مقاله چقدر است؟

هزینه سابمیت مقاله ISI یکی از روش های کسب درآمد توسط مجلات است که عدد آن با توجه به مقاله های مختلف، متغیر است. دقت داشته باشید که هزینه submit مقاله در مجلات به معنی اکسپت یا حتی افزایش احتمال اکسپت شدن مقاله شما نمی باشد و ممکن است مقاله شما ریجکت شود. برای اطلاع دقیق از هزینه Submit مقاله در مجلات مختلف، با تیم پشتیبانی مشاوریاب در ارتباط باشید.

سابمیت مقاله چقدر طول میکشد؟

در کل، زمان لازم برای سابمیت مقاله می‌تواند متفاوت باشد. و به عوامل مختلفی مانند سرعت و دقت نوشتن شما. شرایط و راهنمایی‌های نشریه یا مجموعه مجلات و تعداد مقالات در صف بررسی در نشریه یا مجموعه مجلات بستگی دارد. با این حال، با رعایت روش‌های مناسب و رعایت شرایط و راهنمایی‌های نشریه یا مجموعه مجلات، می‌توانید زمان سابمیت مقاله را به حداقل برسانید. و فرآیند منتشر شدن مقاله‌ی خود را از آغاز تا پایان به خوبی و سرعت مناسب پشت سر بگذارید.

با این اصطلاحات در سابمیت مقاله مواجه می‌شوید:

در زمان submit مقاله به مجلات خارجی ممکن است با اصطلاحاتی روبرو شوید که قبلاً با آن‌ها آشنا نبودید. در اینجا تعدادی از معمول‌ترین اصطلاحات را توضیح می‌دهیم:

سابمیت مقاله

آیا می‌توان یک مقاله را همزمان به چند مجله سابمیت کرد؟

در هنگام submit مقاله، شما یک فرم تعهد تکمیل شده و امضا می‌کنید. که این مقاله در این تاریخ فقط برای یک مجله سابمیت شده است. و همچنین قبلاً نیز در مجله دیگری به چاپ نرسیده است. این تعهد نشان دهنده این است که شما در حال حاضر فقط یک سابمیت انجام می‌دهید. اگر خلاف آن ثابت شود به معنی این است که قوانین پژوهشی را نقض کرده‌اید. ممکن است دردسرهایی برای شما به همراه آورد. وتا مدت‌ها از ارسال و یا چاپ مقاله محروم بمانید. بنابراین بهتر است در این شرایط تا زمانی که مقاله تحت داوری هست منتظر حصول نتیجه از جانب داوران مجله باشید.

مقاله پس از سابمیت چه مراحلی را طی می‌کند؟

پس از اینکه فرآیند سابمیت مقاله شما در مجله تکمیل شد. مقاله در ابتدا توسط هیئت تحریر مجله یا سردبیر مجله مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. سردبیر مجله، پارامترهایی را برای مقاله در نظر دارد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به ساختار عنوان و چکیده مقاله. کاورلتر، همخوانی موضوع مقاله با اسکوپ مجله. رعایت فرمت بندی مقاله بر طبق قوانین مجله اشاره کرد.

در صورتی که مقاله شما از نظر سردبیر تایید شود، یعنی پذیرش اولیه مقاله با موفقیت همراه بوده است. اما به معنای پذیرش کامل مقاله نیست. و بایستی مرحله دوم که همان ارزیابی دقیق توسط داوران اصلی مقاله می باشد، صورت گیرد. اگر هم که مورد تایید قرار نگیرد ریجکت شده. و یا جهت انجام اصلاحات به نویسنده برگشت زده می‌شود. مرحله داوری اصلی ممکن است کمی زمان‌بر باشد؛ اما بایستی تا حصول نتیجه منتظر بمانید. نتیجه‌ای هم که حاصل خواهد شد همانند مرحله قبلی، پذیرش یا عدم پذیرش و یا درخواست اصلاحات و سابمیت مجدد مقاله خواهد بود.

تفاوت اکسپت و سابمیت مقاله

سابمیت مقاله در واقع آماده کردن و ارسال مقاله برای داوری مجله است. اما اکسپت مقاله زمانی اتفاق می افتد که مقاله شما کلیه ملاک های لازم برای پذیرش و چاپ را از طرف مجله دریافت نماید. و تمام مراحل داوری بطور کامل انجام شده و محتوای مقاله مورد تایید نهایی داوران نشریه قرار گیرد. تا زمانی که مقاله از داوری مجله اکسپت نشود ارزش علمی چندانی ندارد و صرفا سابمیت برای چندین مجله در صورتی که مورد تایید واقع نشود ارزش چندانی برای نویسنده ندارد.

سخن آخر

جهت اطلاعات بیشتر برای سابمیت مقاله و پذیرش و چاپ مقاله می‌توانید با کارشناسان ما از طریق تماس یا پست الکترونیکی موسسه مشاوریاب و همچنین از طریق شبکه‌های مجازی (واتساپ، تلگرام، ایتا، روبیکا، بله و ایمیل) در ارتباط باشید.

دیدگاه‌ها (0)

*
*