G-W06FWPH7Q5
مرکز مشاوره و راهنمایی انجام پایان نامه و سمینار

فرمت بندی مقاله به فرمت مجلات

فرمت بندی مقاله

در این نوشتار از سایت مشاوریاب به بررسی فرمت بندی مقاله به فرمت مجلات معتبر ، انواع فرمت بندی مقالات و همه موارد در این رابطه می پردازیم:

مقدمه

هر مجله علمی، برای هماهنگ سازی مقالات و یکپارچه سازی و یکدست کردن آنها در زمان چاپ، فرمت و قالب خاصی را برای مقالات ارسال شده در نظر می گیرد. که اگر این فرمت در یک مقاله ای رعایت نشود این مقاله قبل از رسیدن به مرحله داوری ریجکت خواهد شد. پس فرمت بندی یکی از اصول مهم برای پذیرش مقالات در مجلات معتبر است. اما به دلیل اینکه هر یک از مجلات قالب و استاندارد خاص خود را دارد پس باید یک فرد متخصص و با تجربه فرمت بندی مقاله را انجام دهد. در این راستا کارشناسان متخصص موسسه مشاوریاب آماده فرمت بندی تخصصی مقالات شما هستند.

منظور از فرمت‌بندی مقالات چیست؟

بعد از اینکه پیش‌نویس نهایی یک مقاله به اتمام می‌رسد، نوبت پیرایش کار می‌شود. منظور چیست؟ یعنی باید شکل و ساختار مقاله به‌گونه‌ای تغییر کند و بهینه‌سازی شود که مخاطبان بیشترین میزان دریافت پیام را از آن داشته باشند. یکی از اصولی که به این امر کمک می‌کند، فرمت‌بندی مقالات است. پس مقالات خام قبل از فرستاده‌شدن به ژورنال‌های گوناگون نیاز به فرمت‌بندی دارند.

اگر مقاله‌تان را به فرمت ژورنال موردنظر خود درنیاورید، امکان پذیرش آن بسیار اندک خواهد بود. گاهی‌اوقات، هرچقدر هم که محتوای علمی یک مقاله مطلوب باشد، باز هم به‌ دلیل رعایت‌نکردن فرمت‌بندی ژورنال موردنظرش رد می‌شود. علت چیست؟ علاوه بر اینکه مجلات به‌دنبال ایجاد ساختاری یکپارچه برای ارائه مقالات خود هستند، رعایت نکات فرمت‌بندی از سوی یک نویسنده به آنها نشان می‌دهد که دقت و توجه زیادی از سوی نویسنده یا تیم نویسندگان صورت گرفته و اساساً، برای کارشان ارزش و توجه زیادی خرج کرده‌اند. این خود یک امتیاز مثبت در داوری مقالات خواهد بود.

هدف از فرمت بندی

هدف از فرمت بندی ارائه اطلاعات به شیوه ای واضح و سازمان یافته است که به راحتی قابل خواندن و درک باشد. فرمت بندی به ساختار محتوای مقاله کمک می کند و بر نکات مهم تاکید می کند. با استفاده از دستورالعمل‌های فرمت‌بندی، نویسندگان می‌توانند یک مقاله منسجم و منسجم ایجاد کنند که از قراردادهای این حوزه پیروی می‌کند. فرمت بندی مناسب همچنین تضمین می کند که مقاله برای پیمایش و مکان یابی اطلاعات آسان است. علاوه بر این، فرمت‌بندی می‌تواند اعتبار یک مقاله را با ارائه ظاهری حرفه‌ای و صیقلی بهبود بخشد. با رعایت دستورالعمل های فرمت بندی، نویسندگان می توانند توجه خود را به جزئیات و احترام به قراردادهای آکادمیک رشته خود نشان دهند. به طور کلی، هدف از فرمت بندی ایجاد مقاله ای است که قابل دسترس، خواندنی و معتبر باشد.

انواع تمپلت یا فرمت بندی مقاله

معمولا دو نوع فرمت بندی مقاله وجود دارد که در ادامه به هر یک از این نوع فرمت بندی اشاره می شود.

فرمت بندی محتوایی

در فرمت بندی محتوایی، فرمت بندی توسط نویسنده اصلی مقاله انجام می شود در این بخش هر مجله قواعد مختص خود را دارا است و نویسنده باید مطابق با راهنمای نویسندگان مجله، مجله خود را فرمت دهی نماید. در این نوع فرمت دهی تعداد کلمات عنوان مقاله، تعداد کلمات چکیده مقاله، تعداد صفحات مقاله، سایز صفحات مقاله در فرمت نویسی، تقدیر و تشکر، نحوه نوشتن رفرنس ها.

فرمت بندی ساختاری

فرمت بندی ساختاری نوعی از فرمت بندی است که توسط موسسات معتبر و ویراستاران حرفه‌ای قابل انجام می باشد. در فرمت ساختاری باید به چارچوب‌های هر مجله به‌طور تمام و کمال دقت شود. هر موسسه و مجله دارای چارچوبی ساختاری و ظاهری برای انتشار مقالات است. ساختاری که برای مقالات ارائه می شود ممکن است از مجله ای به مجله دیگر متفاوت باشد. ویرایش ساختاری شامل تنظیم اندازه فونت، نوع فونت، نوع چینش متن، فاصله از طرفین صفحه، استفاده درست از علائم نگارشی و… می‌باشد. به طور کلی هر ویرایشی که مربوط به ظاهر متن می‌باشد در دسته فرمت بندی ساختاری جای می‌گیرد.‌

نحوه فرمت بندی ساختاری و محتوایی

همانطور که پیش تر بیان شد تمامی مقالات قبل از ارسال به مجله باید از نظر محتوایی و ساختاری فرمت بندی شود. که در زیر به مراحل انجام فرمت بندی هر بخش اشاره شده است:

  • عنوان مقاله (Title page)
  • چکیده (Abstract)
  • مقدمه (Introduction)
  • مواد و روش ها (Materials and methodology)
  • نتایج (Results)
  • بحث (Discussion)
  • نتیجه گیری (Conclusion)
  • تقدیر و تشکر (Acknowledgements)
  • منابع (References)
  • ضمایم (Appendices)

فرمت بندی مقاله

بعد از نگارش مقاله که مربوط به فرمت بندی محتوایی می باشد که به ترتیبی که باید توسط نویسنده بررسی شود که مثلا تعداد چکیده چند کلمه باشد و یا چند تا جدول باید در متن مقاله باشد و ….، مقاله باید از نظر ساختاری در قالب مجله قرار بگیرد که شامل تنظیم فونت و چگونگی چینش متن و فاصله سطرها و … می باشد.

فرمت یک مجله علمی را از کجا بیابیم؟

برای یافتن فرمت مقاله باید ابتدا عنوان یا ISSN ژورنال مد نظر خود را بدانید و آن را در گوگل جستجو کنید. بعد از اینکه وارد وب سایت رسمی مجله مدنظرتان شدید اطلاعات اولیه از قبیل نام ژورنال، توضیحات و ایمپکت فکتور (impact factor)، تعداد شماره ها و جلد های چاپ شده تاکنون و تعداد مقالات نشان داده می شوند. با کلیک روی گزینه About this journal باشید و یا راهنمای نویسندگان، اطلاعات جزئی تر از جمله قالب و فرمت مقاله و … برای شما نمایش داده خواهد شد. با مطالعه دقیق این بخش به راحتی می توانید مقاله را قالب بندی و آماده سابمیت کنید. حتما به نحوه استفاده جداول و شکل ها و … هم توجه ویژه نمایید. همچنین با توجه به اینکه رفرنس ها در همه ژورنال ها متفاوت می باشد باید به نحوه رفرنس نویسی نیز توجه شود.

سخن آخر

جهت ثبت سفارش و برآورد هزینه فرمت بندی مقاله می توانید از طریق شماره های درج شده در سایت مشاوریاب (۰۹۱۲۰۶۳۹۸۰۷ و ۰۹۹۲۵۴۹۴۶۰۷) اقدام نمایید و یا با کارشناسان ما از طریق ایمیل و شبکه های مجازی (واتساپ، تلگرام، ایتا، روبیکا) در ارتباط باشید.

دیدگاه‌ها (0)

*
*