G-W06FWPH7Q5
مرکز مشاوره و راهنمایی انجام پایان نامه و سمینار

لیست مجلات اسکوپوس

مجلات اسکوپوس

در این نوشتار به بررسی مجلات اسکوپوس، لیست مجلات اسکوپوس وزارت علوم و همه چیز درباره این مجلات می پردازیم:

اسکوپوس (Scopus) چیست؟

نمایه اسکوپوس (Scopus) یک نمایه استنادی مربوط به الزویر (Elsevier) است که شامل حدود ۳۶۰۰۰ موضوع در علوم مختلف مانند علوم زیستی، علوم اجتماعی، فیزیک و شیمی می‌شود. اسکوپوس شامل ۳ بخش کلی مجلات، نشریات دانشگاهی یا کتاب‌ها می‌شود. یکی از مزایای محصولات اسکوپوس این است که هر ساله توسط افراد متخصص مورد بازبینی قرار می‌گیرد و تلاش می‌شود تا از استانداردهای کیفیت بالا نوشته‌ها اطمینان حاصل شود.

مجلات اسکوپوس ۱

دسته بندی مجلات اسکوپوس

بنیاد اسکوپوس مجلات را در سه رده دسته بندی می کند. رده اول دسته بندی بسیار کلی بوده و رده دوم شامل موضوعات با کلیت کمتر شده و رده سوم شامل موضوعات تخصصی تر می شود. رده اول شامل پنج دسته کلی می شود:

  1. (علوم بهداشتی) Health Sciences
  2. (علوم زیستی) Life Sciences
  3. (چند رشته ای) Multidisciplinary
  4. (علوم فیزیکی) Physical Sciences
  5. (علوم اجتماعی) Social Sciences

هرکدام از این پنج دسته بندی خود شامل موضوعات دسته بندی رده دوم می شوند. در جداول زیر موضوعات دسته بندی رده دوم نشان داده شده است.

مجلات اسکوپوس

هر کدام از دسته بندی های رده دوم خود شامل موضوعات تخصصی تری برای دسته بندی رده سوم می شود. برای استفاده از این دسته بندی ابتدا از منوی شاخه اصلی دسته بندی رده اول را مشخص نمایید. صبر کنید تا صفحه بارگذاری شود و سپس از منوی شاخه فرعی دسته بندی رده دوم را انتخاب نمایید. صبر کنید تا صفحه بارگذاری شود و سپس از منوی زیرشاخه فرعی دسته بندی رده سوم را انتخاب نمایید. با توجه به جداول بالای صفحه و موضوع تخصصی مورد نظر خود می توانید گزینه مناسب را از منوی شاخه اصلی انتخاب نمایید. عنوان هر کدام از این جداول یکی از گزینه های منوی شاخه اصلی و محتویات آنها گزینه های منوی شاخه فرعی می باشد.

روش های تشخیص مجلات اسکوپوس چیست؟

  1. بررسی نوع محتوای مجله: نویسندگان می توانند با مطالعه محتوای چاپ شده در مجله، از نوع مقالات و موضوعاتی که در آن مجله منتشر می شود، آگاه شوند.
  2. استفاده از سایت های معتبر: اکثر سایت های ارزیابی مجلات به محققان کمک می کنند تا مجله هایی را که به موضوع پژوهش خود مرتبط هستند، پیدا کنند. سایت هایی مانند Scopus و Web of Science از جمله این سایت ها هستند.
  3. استفاده از فهرست مجلات: بسیاری از مجلات، فهرستی از مقالات قبلی را در وب سایت خود منتشر می کنند. نویسندگان می توانند با مطالعه این فهرست، به موضوعاتی که در آن مجله مورد توجه قرار گرفته اند، آگاه شوند.
  4. استفاده از رتبه‌بندی مجلات: رتبه‌بندی مجلات بر اساس شاخص‌های مختلفی مانند شاخص SJR انجام می شود. در این روش، می توانید به مجلاتی که در رده‌بندی‌های بالاتر قرار دارند، توجه کنید.

نحوه اعتبار سنجی مجلات اسکوپوس

با توجه به اینکه سالانه مجلات پایگاه اسکوپوس به روزرسانی می‌شوند ممکن است در طول یکسال مجلاتی به این لیست اضافه یا کم شوند و به همین جهت می‌بایست قبل از سابمیت مقاله به یک ژورنال ابتدا به فکر اعتبار سنجی آن باشیم. اعتبار سنجی مجلات علمی اسکوپوس با مراجعه به سایت رسمی آن می‌باشد. که می‌توانید با مراجعه به سایت رسمی پایگاه اسکوپوس و یا سایت اعتبار سنجی ژورنال به نشانی http://journalchecker.ir عنوان یا issn مجله خود را جستجو کنید. و مناسب ترین مجله ای که مد نظر دارید را انتخاب کنید. سعی کنید قبل از سابمیت مقاله حتما مجله مورد نظرتان را اعتبار سنجی کنید. اگر ژورنالی که مقاله را سابمیت کرده اید جز مجلات بی اعتبار موسسه اسکوپوس باشد در این صورت چاپ مقاله حائز اعتبار و امتیاز نخواهد بود.

مقیاس Quartile در رتبه بندی مجلات اسکوپوس

ضریب کیفیت مجله علمی پژوهشی و مقاله، تحت عنوان Quartile (به اختصار Q) می‌باشد و همانطور که از نامش هم برمی‌آید شاخصی است جهت تقسیم بندی جامعه آماری به چهار بخش یا چارک (Q1 ،Q2 ،Q3 ،Q4).

نمره Q یا Quartile Score در حقیقت برای رتبه‌بندی مجلات اسکوپوس استفاده می‌شود که در آن بر اساس هر طبقه‌ای که مجلات در آن قرار دارند، امتیازی بین Q1 تا Q4 به آنها تعلق می‌گیرد. بنابراین:

  • Q1: نشان دهنده آن است که مجله از لحاظ رتبه جزء ۲۵ درصد بالای یک مقوله موضوعی قرار دارد.
  • Q2: نشان دهنده این است که مجله از لحاظ رتبه، جزء طبقه میانی یعنی ۲۵ تا ۵۰ درصد یک مقوله موضوعی قرار دارد.
  • Q3: نشان دهنده این است که مجله از لحاظ رتبه، جزء طبقه میانی به سمت پایین یعنی ۵۰ تا ۷۵ درصد یک مقوله موضوعی قرار دارد.
  • Q4: نشان دهنده این است که مجله از لحاظ رتبه، جزء طبقه پایین یعنی ۲۵ درصد انتهایی یک مقوله موضوعی قرار دارد.

با توجه به این نکته که در محاسبه ضریب تاثیر، رتبه و جایگاه ژورنال در گروه تخصصی اش بطور مستقیم بیان نمی‌شود. شاخص Quartile بدین منظور کاربرد پیدا خواهد کرد و معرف جایگاه ژورنال در حیطه تخصصی اش (Category) می‌باشد. در نتیجه بهترین ژورنال ها در یک حوزه تخصصی مشخص، جزء ۵۲ درصد اول رتبه بندی خواهند شد و رتبه Q1 به آنها تعلق می‌گیرد. بدین شیوه می‌توان ذهنیت دقیق‌تری نسب به جایگاه ضریب تاثیر یک ژورنال پیدا کرد.
هر دو نمایه JCR و Scopus منطبق با ضرائب اختصاص داده شده برای ژورنال ها، دارای تقسیم بندی Quartile متعلق به خود هستند.

تعدادی از مجلات اسکوپوس

در ادامه به تعدادی از مجلات اسکوپوس که فرآیند داوری آنها کوتاه بوده و هزینه چاپ مقاله در آنها نسبت به سایر مجلات کمتر است، اشاره می کنیم:

هم اکنون لیست مجلات اسکوپوس شامل بیش از ۲۳ هزار مجله می باشد. البته این موسسه در لیستی که منتشر می کند مجلاتی که قبلاً در لیست اسکوپوس قرار داشته اند. اما هم اکنون از این لیست خارج شده اند یا مجلاتی که انتشار آنها متوقف شده است را نیز آورده است. بنابراین شما می توانید ببینید که آیا مقاله ای که در سال های قبل در یک مجله منتشر شده است جزء اسکوپوس بوده است یا خیر. برخی مجلات نماد اسکوپوس را در وب سایت خود دارند ولی در واقع اسکوپوس نیستند. برای اینکه بدانید یک مجله در سایت اسکوپوس نمایه دارد یا خیر بایستی وارد سایت Scopus.com شده و عنوان مجله را آنجا جستجو نمایید.

چگونه مقاله در مجلات اسکوپوس سابمیت کنیم؟

برای ارسال مقاله به مجلات اسکوپوس، می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. جستجوی مجلات مورد نظر: با استفاده از قابلیت جستجوی موتورهای جستجوی علمی مانند Google Scholar، بانک داده‌های مجلات و نمایه‌های متنوع دیگر، مجلاتی که در حوزه مورد نظر شما فعالیت می‌کنند را جستجو کنید.
  2. ارزیابی شرایط نشر مقاله: بعضی از مجلات، مانند مجلات Open Access، مقالات را به صورت رایگان منتشر می‌کنند و بعضی دیگر مجلات، هزینه‌هایی برای نشر مقاله در بر خواهند داشت. در ضمن، بعضی از مجلات تنها به مقالاتی که با شرایط آن‌ها هماهنگ شده‌اند، اجازه نشر می‌دهند.
  3. آماده‌سازی مقاله: پس از انتخاب مجله، مقاله را باید به شرایط مجله آماده کنید. برای مثال، شما باید فرمت مورد نظر مجله را دنبال کنید، تمامی قوانین و مقررات آن را رعایت کنید و تمامی موارد مورد نیاز مانند عنوان، نویسندگان، چکیده، کلمات کلیدی و متن کامل مقاله را آماده کنید.
  4. ارسال مقاله: پس از آماده کردن مقاله، آن را به مجله مورد نظر ارسال کنید. بیشتر مجلات، امکان ارسال مقاله از طریق سایت مجله را به شما می‌دهند. همچنین، در صورت نیاز می‌توانید با تحریریه مجله تماس بگیرید و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید. هر مجله ممکن است دستورالعمل‌های خاص خود را برای ارسال مقاله داشته باشد و شما باید به این دستورالعمل‌ها دقت کنید. همچنین، ممکن است برخی مجلات، به دلیل تعداد بالای مقالات دریافتی، به دلیل عدم تطابق با محتوای مورد نظر یا به دلیل دیگر موارد، مقاله شما را پذیرفته نکنند.

تفاوت بین ISI و Scopus:

تفاوت اصلی بین این دو پایگاه داده این است که ISI تمرکز خود را بر روی کیفیت مقالات و شاخص های ارزیابی تأثیر و تعاملی این مقالات می‌گذارد، در حالی که Scopus سعی می‌کند مقالات را در سطح جهانی پوشش دهد و به بیشترین میزان از نمایه‌سازی مقالات می‌پردازد. این دو پایگاه اطلاعاتی هر دو برای جستجوی مقالات و محتوای علمی در حوزه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما محدوده آن‌ها متفاوت است. ISI معمولاً تخصصی‌تر و متمرکز بر رشته‌های علوم انسانی، اجتماعی، علوم اعصاب و علوم پزشکی است، درحالی که اسکوپوس محدوده گسترده‌تری دارد و شامل رشته‌های مهندسی، علوم پایه و کشاورزی است. همچنین، ISI در حوزه‌های علمی برتری بیشتری دارد و مقالاتی را که در ISI نمایه می‌شوند، به عنوان مقالات برتر در نظر می‌گیرند. اما اسکوپوس مقالات بیشتری را پوشش می‌دهد و محتوای آن شامل بیشتر مجلات و کنفرانس‌های بین‌المللی است.

مجلات اسکوپوس

هزینه چاپ مقاله در مجلات اسکوپوس چقدر است؟

هزینه چاپ مقاله در مجلات اسکوپوس بسته به مجله مورد نظر، نوع چاپ مقاله و سایر عوامل مختلف متفاوت است. بعضی از مجلات اسکوپوس هزینه چاپ مقاله را از نویسندگان دریافت می‌کنند و بعضی دیگر از همکاری با سازمان‌ها و دانشگاه‌ها، حمایت مالی می‌گیرند و یا هزینه چاپ را به صورت تعداد صفحات مقاله محاسبه می‌کنند. همچنین، هزینه چاپ برای مقالات اسکوپوس در مجلات با Impact Factor بالاتر معمولاً بیشتر است. برای اطلاعات بیشتر در مورد هزینه چاپ مقاله در مجله مورد نظر، می‌توانید به وب‌سایت مجله مربوطه مراجعه کرده یا با تحریریه مجله تماس بگیرید.

آیا مجلات اسکوپوس ایرانی معتبر هستند؟

بله، برخی از مجلات ایرانی اسکوپوس به عنوان مجلات علمی معتبر و بین‌المللی شناخته شده‌اند.

این مجلات با رعایت استانداردهای علمی- تخصصی و پیگیری مراحل ارزیابی و نمایه‌سازی، سعی در انتشار مقالات با کیفیت و علمی دارند. به‌طور کلی، مجلاتی که توانسته‌اند نمایه شوند و در پایگاه‌داده‌های علمی معتبری مانند Web of Science و Scopus و یا در پایگاه‌های دیگر مانند PubMed Central و DOAJ قرار بگیرند، به عنوان مجلاتی با معیارهای بالا و معتبر شناخته می‌شوند.

مجلات اسکوپوس

البته لازم به ذکر است که برخی از مجلات ایرانی اسکوپوس همچنان دچار مشکلاتی مانند نداشتن اعضای ستادی قوی و بالا و عدم رعایت استانداردهای نمایه‌سازی و نگهداری از امنیت داده‌ها هستند که باعث می‌شود در سطح بین‌المللی مورد قبول قرار نگیرند.

بهترین مجلات اسکوپوس برای چاپ مقاله در رشته های مختلف:

مجلات اسکوپوس رشته حسابداری

  1. Journal of Accounting Research
  2. Accounting Review
  3. Journal of Accounting and Economics
  4. Review of Accounting Studies
  5. Contemporary Accounting Research
  6. Journal of Business Finance and Accounting
  7. Accounting, Organizations and Society
  8. Auditing: A Journal of Practice and Theory
  9. Journal of International Accounting Research
  10. International Journal of Accounting

رشته اقتصاد

  1. Journal of Economic Literature
  2. Journal of Economic Perspectives
  3. The Review of Economics and Statistics
  4. Journal of International Economics
  5. Journal of Monetary Economics
  6. Journal of Development Economics
  7. European Economic Review
  8. Journal of Public Economics
  9. Journal of Economic Theory
  10. Economic Journal

رشته الهیات و علوم اسلامی

  1. Journal of Islamic Studies
  2. Islamic Quarterly
  3. Journal of Shi’a Islamic Studies
  4. Studia Islamica
  5. Journal of Islamic Philosophy
  6. Islamic Studies
  7. The Muslim World
  8. Islamic Law and Society
  9. Journal of Islamic Ethics
  10. Journal of Arabic and Islamic Studies

بهترین مجلات isi برای چاپ مقاله در حوزه آموزش و ادبیات زبان انگلیسی:

  1. TESOL Quarterly
  2. Language Learning
  3. ELT Journal
  4. Applied Linguistics
  5. Journal of English for Academic Purposes
  6. System
  7. Language Teaching Research
  8. English for Specific Purposes
  9. Journal of Second Language Writing
  10. International Journal of Applied Linguistics

مجلات اسکوپوس برای چاپ مقاله رشته حقوق

  1. Harvard Law Review
  2. Yale Law Journal
  3. Stanford Law Review
  4. Columbia Law Review
  5. Virginia Law Review
  6. Michigan Law Review
  7. University of Pennsylvania Law Review
  8. Journal of Legal Studies
  9. Journal of Law and Economics
  10. European Journal of International Law

رشته روانشناسی

  1. American Psychologist
  2. Psychological Bulletin
  3. Journal of Personality and Social Psychology
  4. Journal of Abnormal Psychology
  5. Journal of Applied Psychology
  6. Personality and Social Psychology Review
  7. Journal of Consulting and Clinical Psychology
  8. Developmental Psychology
  9. Journal of Educational Psychology
  10. Health Psychology

تاریخ

  1. The American Historical Review
  2. Journal of American History
  3. Journal of Social History
  4. Past and Present
  5. History Workshop Journal
  6. Social History of Medicine
  7. Journal of Medieval and Early Modern Studies
  8. Cultural and Social History
  9. Gender and History
  10. Journal of Modern History

زبان شناسی

  1. Language: Journal of the Linguistic Society of America
  2. Linguistics and Philosophy
  3. Journal of Memory and Language
  4. Journal of Pragmatics
  5. Cognitive Psychology
  6. Journal of Phonetics
  7. Discourse Processes
  8. Journal of Semantics
  9. Studies in Second Language Acquisition
  10. Journal of Child Language

ادبیات فارسی

  1. مجله ادبیات معاصر
  2. مجله پژوهش‌های ادبی و فرهنگی
  3. مجله پژوهش‌های ادبی
  4. مجله نامه ادبیات
  5. مجله ادبیات و زبان‌شناسی فارسی

ادبیات عرب

  1. Journal of Arabic Literature
  2. Al-ʿArabiyya: Journal of the American Association of Teachers of Arabic
  3. Journal of Arabic and Islamic Studies
  4. Middle Eastern Literatures
  5. Journal of Arabic Linguistics
  6. Arab Studies Quarterly

علوم اجتماعی

  1. Journal of Marriage and Family
  2. American Journal of Sociology
  3. Social Forces
  4. Annual Review of Sociology
  5. Social Science and Medicine
  6. Sociology of Health & Illness
  7. Journal of Social Policy
  8. Social Policy & Administration
  9. British Journal of Sociology
  10. Social Problems

همچنین در هر زمینه‌ای با توجه به موضوع مقاله، مجلات دیگری نیز می‌توانند مناسب باشند. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به پایگاه‌های اطلاع‌رسانی مجلات علمی نظیر Web of Science و Scopus مراجعه کنید.

فلسفه و حکمت

  1. Philosophy Now
  2. Philosophy and Phenomenological Research
  3. The Journal of Philosophy
  4. Synthese
  5. Philosophy Compass
  6. Philosophy and Social Criticism
  7. Ethics
  8. Philosophy East and West
  9. Philosophical Quarterly
  10. Journal of Moral Philosophy

تربیت بدنی

  1. Journal of Sport and Health Science
  2. European Journal of Sport Science
  3. Journal of Sports Sciences
  4. Sports Medicine
  5. Journal of Strength and Conditioning Research
  6. Medicine & Science in Sports & Exercise
  7. Journal of Applied Physiology
  8. International Journal of Sports Medicine
  9. Journal of Athletic Training
  10. Research Quarterly for Exercise and Sport

علوم سیاسی و روابط بین الملل

  1. International Organization
  2. Journal of Conflict Resolution
  3. World Politics
  4. American Political Science Review
  5. Journal of Peace Research
  6. European Journal of International Relations
  7. International Studies Quarterly
  8. Review of International Studies
  9. Foreign Affairs
  10. Political Science Quarterly

علوم تربیتی

  1. Review of Educational Research
  2. Educational Researcher
  3. American Educational Research Journal
  4. Journal of Educational Psychology
  5. Educational Evaluation and Policy Analysis
  6. Learning and Instruction
  7. Journal of Teacher Education
  8. Teaching and Teacher Education
  9. International Journal of Educational Research
  10. Journal of Research on Educational Effectiveness

رشته مشاوره

  1. Journal of Counseling Psychology
  2. Journal of Counseling & Development
  3. The Counseling Psychologist
  4. Journal of Marital and Family Therapy
  5. Journal of Mental Health Counseling
  6. Journal of Multicultural Counseling and Development
  7. Journal of College Counseling
  8. Psychotherapy: Theory, Research, Practice, Training
  9. Journal of Counseling Psychology Quarterly
  10. Journal of Career Development

مدیریت

  1. Academy of Management Journal
  2. Administrative Science Quarterly
  3. Strategic Management Journal
  4. Journal of Management
  5. Journal of Applied Psychology
  6. Journal of International Business Studies
  7. Organization Science
  8. Journal of Organizational Behavior
  9. Journal of Business Ethics
  10. Journal of Marketing

جغرافیا

  1. Journal of Geographical Sciences
  2. Journal of Geographical Systems
  3. Geographical Research
  4. Applied Geography
  5. International Journal of Geographical Information Science
  6. Transactions in GIS

محیط زیست

  • Environmental Science & Technology
  • Environmental Pollution
  • Environmental Research
  • Environmental Health Perspectives
  • Global Environmental Change
  • Journal of Environmental Management
  • Environmental Science and Pollution Research
  • Journal of Cleaner Production
  • Ecological Economics
  • Journal of Environmental Science and Health, Part A

علوم ارتباطات

  1. Journal of Communication: این مجله معتبر به تحقیقات در زمینه تئوری و روش‌های ارتباطات، پژوهش‌های بین‌المللی و مقایسه‌ای در زمینه ارتباطات، تاثیر رسانه‌ها و فرهنگ‌سازی اختصاص دارد.
  2. Communication Research: این مجله به تحقیقات در زمینه رسانه‌ها، تأثیر آنها در جامعه، تبلیغات، ارتباطات بین فرهنگی، تبلیغات، رسانه‌های جدید، رسانه‌های اجتماعی، رسانه‌های دیجیتال و فرهنگ‌سازی اختصاص دارد.
  3. Journalism & Mass Communication Quarterly: این مجله به موضوعات مرتبط با روابط عمومی، رسانه‌ها و فرهنگ، ارتباطات جمعی، ارتباطات سیاسی، رسانه‌های جدید و فرهنگ‌سازی اختصاص دارد.
  4. Public Opinion Quarterly: این مجله به تحقیقات در زمینه عمومی و تاثیر رسانه‌ها و فرهنگ‌سازی بر نظرات عمومی، تبلیغات، ارتباطات سیاسی، ارتباطات بین فرهنگی و رسانه‌های جدید اختصاص دارد.
  5. Human Communication Research: این مجله به تحقیقات در زمینه تئوری ارتباطات، تأثیر رسانه‌ها و فرهنگ‌سازی، تأثیرات فردی و اجتماعی ارتباطات و رفتارهای ارتباطی اختصاص دارد.

اقتصاد

  1. Journal of Economic Perspectives
  2. Review of Economics and Statistics
  3. Journal of Political Economy
  4. American Economic Journal: Applied Economics
  5. Journal of Economic Literature
  6. Econometrica
  7. Journal of Economic Theory
  8. Journal of Monetary Economics
  9. Economic Journal
  10. Journal of Finance

پذیرش و چاپ مقاله scopus با موسسه مشاوریاب

شما دانشجویان و محققین گرامی میتوانید با ثبت سفارش یا تماس با موسسه مشاوریاب از خدمات ما در زمینه پذیرش و چاپ مقالات اسکوپوس استفاده کنید. چنانچه قصد ارسال مقاله به یکی از مجلات نمایه شده در اسکوپوس را داشته باشید، کارشناسان ما در اسرع وقت، بررسی های لازم را انجام داده و مناسبترین مجلات که هم مرتبط با اسکوپ مقاله شما بوده و هم مورد تایید وزارت علوم باشد به شما معرفی خواهند کرد. پس از انتخاب مجله توسط شما، سایر امور مربوط به ارسال مقاله اعم از فرمت بندی، ترجمه تخصصی، پارافریز و … نیز به صورت کامل توسط موسسه مشاوریاب قابل انجام است. همچنین فرایند انجام کار بسیار شفاف بوده و پژوهشگران می توانند به صورت کامل در جریان امور ارسال و پذیرش مقاله خود قرار گیرند.

دیدگاه‌ها (0)

*
*