G-W06FWPH7Q5
مرکز مشاوره و راهنمایی انجام پایان نامه و سمینار

مراحل انجام پایان نامه ارشد

پایان نامه ارشد

در این نوشته سعی داریم مراحل انجام پایان نامه ارشد را از انتخاب موضوع تا نگارش پروپوزال و پایان نامه و دفاع از پایان نامه برای شما شرح دهیم:

مقدمه

دانشجویانی که در مقطع تحصیلات تکمیلی یعنی کارشناسی ارشد شرکت می کنند، می بایست در ترم آخر خود پروژه تحقیقی به نام پایان نامه ارشد نوشته و تحویل دانشگاه دهند. البته در کنار ارائه پروژه، روش دیگری نیز برای فارغ التحصیلی وجود دارد که آموزش محور بوده. و دانشجویان ملزم به گذراندن یک ترم آموزشی و تحصیل در آن همانند ترم های قبلی خود هستند. اما افرادی که فارغ التحصیلی از طریق پروژه محوری را انتخاب می کنند باید به نگارش پایان نامه بپردازند.

نگارش پایان نامه ارشد دارای اصول خاصی بوده و از مراحل مشخصی که شامل انتخاب موضوع، ارائه پروپوزال و نگارش پایان نامه می باشد، تشکیل شده است.

انتخاب موضوع پایان نامه ارشد

اولین قدم در راه نوشتن پایان نامه ارشد را باید محکم برداشت تا بتوان پایان نامه را راحتتر پیش برد. پس باید در انتخاب موضوع دقت لازم و زیرکانه عمل کرد. موضوع پایان نامه ارشد را با توجه به معیارهایی مانند نیاز جامعه، در اختیار داشتن امکانات تحقیق نظری و عملی، داشتن دانش وعلاقه در زمینه مورد نظر، آینده شغلی و مواردی از این قبیل انتخاب کنید.

مراحل انجام پایان نامه ارشد

سعی کنید موضوع پایان نامه شما در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتر تغییر زیادی نداشته باشد. تا بتوان موضوعی مناسب و درخور پیدا کنید که بسیار اهمیت دارد. بهتر است در انتخاب موضوع پایان نامه ارشد علایق خود و امکاناتی را که در اختیار دارید در نظر بگیرید. موضوعی که انتخاب می کنید باید جدید باشد و نباید در گذشته انجام شده باشد. پرسش اصلی پایان نامه خود را مشخص کنید. هر تحقیق علمی سعی دارد که پاسخی به یکی از سوال های علمی که تاکنون جوابی برای آن وجود نداشته است، بیابد. حال زمانی که موضوع را انتخاب کردید نوبت به انتخاب اساتید راهنما و مشاور می رسد.

انتخاب استاد راهنما و مشاور

یکی از مراحل مهم نگارش پایان نامه ارشد، انتخاب استاد راهنما و مشاور خوب است. در واقع شما باید یکی از استادان راهنما که در زمینه مورد نظر شما تخصص دارد را انتخاب کنید. تا بتوانید مباحث مربوط به پروپوزال خود را با وی در میان بگذارید. در غیر این صورت مطمئنا با چالش مواجه خواهید شد. این نکته مهم را در نظر داشته باشید هر استاد راهنما دارای ظرفیت مشخصی برای دریافت دانشجو می باشد. در نتیجه در هنگام انتخاب استاد راهنما به این مسئله توجه کنید که آیا استاد مورد نظرتان می تواند شما را به عنوان دانشجوی خود قبول کند یا خیر.

در هنگام انتخاب استاد راهنما باید به این مسئله توجه کنید که وی حتماً استاد تمام وقت یا نیمه وقت در واحد باشد. ازسوی دیگر شما قبل از انتخاب استاد راهنما و مشاور باید تعداد پایان نامه هایی که در دست استاد مورد نظرتان است را بدانید. و با آگاهی از حجم کاری وی آن را انتخاب نمایید. البته در بسیاری از مواقع اساتیدی که از سطح علمی بالایی برخوردار هستند، دانشجویان زیادی دارند. در این صورت امکان دارد شما برای انتخاب آن استاد با چالش مواجه شوید.

ثبت موضوع در ایرانداک

پس از انتخاب موضوع پایان نامه ارشد و مطرح کردن آن با اساتید راهنما و مشاور، فرم تعیین موضوع را به دانشگاه ارائه دهید. سپس برای اطمینان از تکراری نبودن عنوان به سایت ایرانداک مراجعه و به ثبت موضوع خود بپردازید. تا علاوه بر مشخص شدن جدید بودن موضوع، شخص دیگری نتواند از موضوع پایان نامه شما استفاده کند.

نگارش پروپوزال

کلمه پروپوزال Proposal واژه‌ای انگلیسی است که به معنای پیشنهاد یا طرح اولیه است. از واژه Propose (پیشنهاد دادن) گرفته شده است. البته فرهنگستان ادب فارسی پروپوزال را به «پیشنهاده پژوهشی» ترجمه کرده است. پروپوزال نقشه و قالب کلی پژوهش است. پیش‌نویس توجیهی از طرح اصلی تحقیقاتی که مسیر رسیدن به هدف محقق را نشان می‌دهد. دانشجویان با ارائه پروپوزال قصد خود را از انجام پژوهش‌شان به هیئت علمی دانشگاه اعلام می‌کنند.

مراحل انجام پایان نامه ارشد

ساختار کلی پروپوزال به شرح زیر می باشد:

  • عنوان تحقیق
  • مقدمه
  • بیان مساله
  • اهمیت و ضرورت تحقیق
  • پیشینه تحقیق
  • اهداف تحقیق (شامل کلی و جزئی)
  • سئوالات تحقیق
  • فرضیه های تحقیق
  • تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها
  • روش اجرای تحقیق (روش تحقیق، جامعه، نمونه و حجم آن، روش نمونه گیری، ابزار های اندازه گیری و روشهای آماری)
  • محدودیت های احتمالی اجرای تحقیق
  • نتیجه‌گیری
  • منابع

این نکته را در نظر داشته باشید که متن پروپوزال باید به درستترین شکل ممکن تایپ شود. در صورت ناقص بودن پروپوزال و یا عدم وجود امضای استاد راهنما و مشاور بر روی پروپوزال نمی توانید آن را تحویل دهید.

همکاران ما در موسسه مشاوریاب آماده هرگونه مشاوره رایگان در نگارش پروپوزال شما عزیزان هستند.

ثبت پروپوزال در ایرانداک و یا سامانه پژوهشیار

دانشجویان پس از تأیید نهایی پروپوزال باید در سامانه ایرانداک و یا پژوهشیار (با توجه به درخواست دانشگاه) اقدام به ثبت پروپوزال خود نمایند.

مراحل انجام پایان نامه ارشد

مراحل انجام پایان نامه ارشد

نکته: دانشجویان ارشد ۶ ماه پس از تاریخ تصویب پروپوزال در گروه تخصصی می توانند از پایان نامه خود دفاع نمایند.

نگارش پایان نامه ارشد

پس از تصویب نهایی پروپوزال دانشجویان میتوانند در فایل شیوه نگارش پایان نامه اقدام به تألیف پایان نامه خود نمایند. مطالعه کامل فایل مذکور و تنظیم صفحات پایان نامه بر این اساس ضروری است. در صورت عدم رعایت موارد مطرح شده، مجلد پایان نامه از دانشجو تحویل گرفته نخواهد شد. لازم است پس از نگارش هریک از فصول پایان نامه گزارش پیشرفت کار، جهت بررسی و تأییدبه استاد راهنما و مشاور تحویل داده شود. پس از پایان نگارش کلیه فصول پایان نامه، تحویل یک نسخه از پایان نامه تایپ شده جهت بررسی و اعلام نظر و رفع نواقص احتمالی به استاد راهنما و مشاور ضروری است.

این موضوع مهم را به خاطر داشته باشید، متن پایان نامه به هیچ وجه نباید دارای غلط املایی باشد. به همین دلیل پیشنهاد میکنیم بعد از نگارش پایان نامه با استفاده از ابزارهای مختلف متن را مورد بررسی قرار دهید. تا از عدم وجود هرگونه غلط املایی مطمئن شوید.

موارد خواسته شده در فرم تعهد اصالت پایان نامه و صورتجلسه دفاع مانند مشخصات دانشجو، عنوان پایان نامه و سایر موارد بایستی به صورت تایپ شده، قید گردند.

اعلام آمادگی دفاع از پایان نامه ارشد و تعیین تاریخ دفاع

دانشجویان ارشد ۶ ماه پس از تاریخ تصویب پروپوزال در گروه تخصصی می توانند از پایان نامه خود دفاع نمایند. توجه به این نکته ضروری است که دفاع دانشجو از پایان نامه قبل از موعد مقرر ۶ ماه ممنوع است. پس از تایید نهایی پایان نامه بوسیله استاد راهنما و مشاور و انجام اصلاحات اولیه، دانشجو می تواند با مراجعه به وبسایت واحد اقدام به دانلود فرم اعلام آمادگی دفاع از پایان نامه ارشد نماید.

نکته: شرط لازم در خصوص دفاع از پایان نامه ارشد، اعلام نمره کلیه واحدهای درسی دانشجویان ترم آخر و اقدام جهت اخذ و یا تمدید واحد پایان نامه می باشد.

توصیه های مهم در جلسه دفاع:

یکی از مواردی که در جلسه دفاعیه باید حتما ارائه شود، پاورپوینت است. پاورپوینت معمولا خلاصه ای از تحقیق را در برمی گیرد. که هر خواننده ای بتواند با نگاه اجمالی به آن از نتایج تحقیق شما آگاه شود.

زمان شما برای ارائه مطالب خود فقط ۲۰ دقیقه است. توجه داشته باشید که در حدود ۲ الی ۳ دقیقه به لزوم انجام تحقیق و تاریخچه تحقیقات انجام شده قبلی در زمینه کار خود بپردازید (حداکثر ۳ اسلاید). باقیمانده زمان را به توضیح در مورد روش کار خودتان و یافته‌هایتان بپردازید. نتیجه گیری و بحث در مورد یافته‌های شما مهمترین قسمت پایان نامه است.

ارائه یک پایان نامه ارشد خوب می تواند نتایج بسیار عالی را در کسب نمره پایان نامه برای شما به ارمغان بیاورد.

جلسه دفاع پایان نامه، برای یادگیری و بازنگری پژوهش فرصت مناسبی است. علاوه بر تسلط علمی و موضوعی بر روی پژوهش خود، رعایت نکات و اصولی در برپایی یک جلسه دفاع عالی به شما کمک خواهد کرد. داورانی که در روز جلسه دفاع حاضر هستند، برای یاری رساندن به شما در بهبود پژوهش نکاتی را مطرح خواهند کرد.
بکارگیری و رعایت نکات آموزش و مشاوره انجام پایان نامه کارشناسی ارشد می‌تواند خاطره بسیار خوبی در طی کردن این مرحله داشته باشد. برای آنکه همه مراحل فوق را بتوانید پیاده کنید، بهتر است در تعدادی از جلسات دفاع، قبل از روز ارائه خود شرکت کنید.

پایان نامه ارشد

سخن آخر

امیدواریم خواندن این مطالب در رابطه با مراحل انجام پایان نامه ارشد برای شما مفید واقع شده باشد. گروه مشاوریاب با بیش از ده سال سابقه کار در رابطه با انجام پایان نامه ارشد و دکتری آماده ارائه خدمات به شما دانشجویان گرامی می باشد. برای ثبت سفارش و مشاوره با شماره های درج شده در سایت مشاوریاب تماس بگیرید.

دیدگاه‌ها (0)

*
*