G-W06FWPH7Q5
مرکز مشاوره و راهنمایی انجام پایان نامه و سمینار

نحوه سرچ در گوگل اسکولار

در این نوشتار از مشاوریاب به بررسی گوگل اسکولار، نحوه سرچ در گوگل اسکولار ، نحوه دانلود مقاله و بقیه موارد در این رابطه می پردازیم:

مقدمه

موتور سرچ گوگل اسکولار (Google scholar) این شرایط را برای محققان دانشگاهی و دانشجویان فراهم کرده است تا با وارد کردن کلمات کلیدی، عنوان، نام نویسنده و… به مقالات موردنظر خود دست پیدا کنند. اما باید سرچ و دانلود رایگان مقاله از گوگل اسکولار را به درستی بلد باشید. تنها نکته در این مورد این است که برای سرچ در گوگل اسکولار معمولا در زمینه مقالات فارسی، نتایج دلخواهی بدست نمی‌آید و این از نقاط ضعف این پایگاه است.

گوگل اسکولار

گوگل اسکولار (به انگلیسی: Google Scholar) یکی از جستجوگرهای کمپانی گوگل است که امکان کاوش و جستجوی اسناد علمی را در رشته‌های مختلف دانشگاهی از پزشکی و فیزیک گرفته تا اقتصاد و علوم کامپیوتر به سادگی امکان‌پذیر کرده است. در واقع، گوگل اسکالر یک موتور جستجوی رایگان منابع علمی می‌باشد که بسیاری از دانشجویان و پژوهشگران برای یافتن مدارک علمی مانند مقالات ژورنال‌ها و همایش‌ها، دانلود کتاب، رساله‌ها و پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری، چکیده‌ها، متون قضایی و حقوقی و سایر منابع از آن استفاده می‌کنند.

نحوه سرچ مقاله در گوگل اسکولار:

در ابتدا از این آدرس وارد صفحه گوگل اسکولار شوید: scholar.google.com

گوگل اسکولار

در باکس مربوط به جستجو، کلیدواژه مورد نظر خود را سرچ کنید.

توجه داشته باشید که در نحوه سرچ مقاله از گوگل اسکولار:

  • بزرگ و کوچک بودن حروف کلیدواژه‌ها تاثیری ندارد.
  • در google scholar کلیدواژه‌های جستجو با عملگر and با هم ادغام می‌شوند. اما اگر بین دو کلیدواژه علامتی هم نگذارید به صورت خودبخودی آن دو را همراه هم جستجو می کند. در صفحه بعدی که در تصویر زیر می بینید، نتایج جستجو نشان داده می شود.

گوگل اسکولار

  • یکی از مواردی که نمایش داده شده  Cited by است که نشان می‌دهد چند بار به آن مقاله استناد شده است.  هرچه این عدد بزرگتر باشد نشان دهنده اعتبار بیشتر آن مقاله و استنادات بیشتر به آن است.
  • یکی دیگر از مواردی که در شکل نشان داده شده، related article است. که مقالات مشابه و مرتبط با موضوع جستجوشده را نمایش می‌دهد.
  • در نحوه سرچ مقاله در گوگل اسکولار اگر در صفحه سرچ google scholar روی کلمه “cite” که در پایین مقاله نشان داده شده کلیک کنید. الگوهای مختلف نمایش آن مقاله برای استفاده در رفرنس نویسی با style های مختلف مانند هاروارد و ونکوور را نشان می دهد.
  • در سمت راست هر مقاله نمایش داده شده، لینک به متن کامل یا فول تکست آن مقاله قرار گرفته است که در اکثر موارد به صورت رایگان و PDF قرار داده شده است. دانلود رایگان مقاله از گوگل اسکولار در اکثر موارد به راحتی قابل انجام است و نیاز به کار خاص دیگری ندارد.

مزایای سرچ مقاله در گوگل اسکولار شامل موارد زیر است:

  • امکان جستجوی ساده و پیشرفته به صورتی بسیار آسان فراهم است. سرچ مقاله در گوگل اسکولار بین همه منابع علمی اعم از مقاله، کتاب، کنفرانس ها، اختراعات و…صورت می گیرد.
  • امکان یافتن متن کامل اسناد علمی در فضای وب وجود دارد.
  • گوگل اسکولار آخرین و به روزترین مقالات در زمینه موردنظر را پیدا کرده و نمایش می دهد.
  • امکان مشاهده هر مقاله به زبان‌های مختلف در google scholar وجود دارد.
  • همچنین امکان مرتب کردن جستجوی مقالات بر اساس سال انتشار هست.
  • با سرچ مقاله در گوگل اسکولار شما می توانید رفرنس‌ مقالات را هم ببینید و جستجو را بر مبنای آن‌ها ادامه دهید.
  • امکان مشاهده تعداد استنادات یا ارجاعات به هرمقاله در گوگل اسکالر وجود دارد.
  • در هنگام نحوه سرچ مقاله از گوگل اسکالر، نسخه های مختلف موجود از یک مقاله نمایش داده می شود.

جستجوی پیشرفته در google scholar

فارق از توانایی بالا و قدرت سرچ گوگل، با امکان جستجوی پیشرفته گوگل اسکولار به شکل تخصصی‌تر و پیشرفته‌تری می‌توان نتایج موردنظر را پیدا کرد. با باز کردن منوی همبرگری در بالا، سمت چپ می‌توان به جست‌وجوی پیشرفته (Advanced search) دسترسی پیدا کرد. با انتخاب این گزینه، صفحه‌ای مانند زیر را مشاهده خواهید کرد که فیلدهای آن در ادامه توضیح داده می‌شود. این فیلدها را می‌توان با استفاده از کاراکترهای مشخصی نیز به صورت دستی اعمال کرد.

گوگل اسکولار

with all of the words (AND): کلمات نوشته‌شده در این فیلد، در سراسر متن جست‌وجو می‌شود. در حقیقت این فیلد، کارایی یکسانی با جست‌وجوی ساده دارد. کاراکتر دستی این مورد، عبارت بولی (AND) است.

with the exact phrase (“”): عبارات واردشده در این فیلد، عیناً جست‌وجو می‌گردد. کاراکتر دستی این ویژگی، کوتیشن است.

with at least one of the words (OR): حداقل یکی از این کلمات باید داخل متن وجود داشته باشد تا در نتایج جستجو ظاهر شود. کاراکتر دستی این مورد، عبارت بولی OR است.

without the words (-): با وارد کردن عبارت در این فیلد، نتایجی جستجو می‌شوند که این کلمات در آنها وجود ندارد. کاراکتر دستی این ویژگی، خط تیره است.

where my words occur (allintitle:): در اینجا انتخاب می‌کنید که کلمات واردشده، در تمام متن مقاله (anywhere in the article) یا فقط در عنوان آن (in the title of the article) جستجو شوند. با وارد کردن عبارت allintitle:، کلمه مانند حالت دوم در بین عناوین جست‌وجو می‌شود.

Return articles authored by (author:): اگر مقاله‌های مولفی مشخص را می‌خواهید یا سایتیشن مقاله‌ای را در اختیار دارید، با وارد کردن آن در این فیلد، نتایج خود را محدود به مواد منتشره مولف مذکور می‌کنید. وارد کردن عبارت author: پیش از کلمه، همین نتیجه را در پی دارد.

Return articles published in (source:): این گزینه، مشابه فیلد قبلی است، اما نتایج را به انتشارات مدنظر محدود می‌کند. عبارت source: پیش از کلمه کلیدی، نتیجه‌ای برابر با این فیلد برای شما ارائه خواهد کرد.

Return articles dated between: کارکرد این فیلد دقیقاً با بازه زمانی در جست‌وجوی پایه یکسان می‌باشد.

نحوه سرچ مقاله با کلیدواژه

کلیدواژه‌ها یا کلمات کلیدی اصلی‌ترین داده‌ی ما برای یافتن نتایج و دسترسی به منابع مورد نیازمان می‌باشند. بطورکلی، نحوه جستجو در گوگل اسکولار، فارق از امکانات فنی اسکالر و سایر ترفندها، به نحوه استفاده از کلیدواژه‎‌ها بستگی دارد. مواردی همچون انتخاب کلید واژه مناسب بر اساس نیاز و اصول زبان شناختی، ترکیب کلیدواژه با سایر کلمات، ریفایند کلیدواژه در زمان‌های موردنیاز، استفاده از کلمات کلیدی مترادف و… از اصولی است که برای دست یافتن به نتایج دلخواه باید رعایت شوند.
در زمان سرچ با کلیدواژه نکات زیر می تواند به شما کمک کند تا در زمان خود صرفه جویی کرده و جستجوی مفیدتری داشته باشید:

  • به جای عبارت و جمله مشخص، کلمات کلیدی مورد نظر را سرچ کنید
    به عنوان مثال به جای سرچ جمله”تکنولوژی خانه های هوشمند چیست”، کلمات کلیدی مرتبط در این زمینه را همچون خانه هوشمند، هوشمندسازی ساختمان، تکنولوژی iot و… را سرچ کنید.
  • از علامت نقل قول برای تطابق دقیق استفاده کنید
    اگر عبارت موردنظر را داخل نقل قول بگذارید، دقیقاً چیزی را که در عنوان و متن اصلی سند به دنبالش هستید، پیدا می‌کنید. بدون علامت‌های نقل قول، گوگل اسکالر هر کلمه را جداگانه در نظر می‌گیرد. این یعنی، اگر عبارت خودروهای هوشمند را جستجو کنید، این کلمه‌ها لزوماً در کنار هم ظاهر نخواهند شد. کلمه‌های گروهی و عبارات دقیق باید درون علامت‌های نقل قول قرار گیرند.
  • برای جستجوی اسنادعلمی منتشر شده در زمان خاص، تاریخ را سرچ کنید
    سال موردنظر خود را در کنار کلیدواژه سرچ کنید تا نتایج متناسب با تاریخ مدنظر شما جستجو شوند.
  •  عملگرهای منطقی استفاده کنید
    با استفاده از عملگرهای منطقی می‌توانید جستجو با کلیدواژه‌های خود را بهبود دهید.
    – با عملگر AND، هر دوی کلمه‌ها یا عبارات طرفین این عملگر باید در نتایج وجود داشته باشند.
    – عملگر NOT را می‌توان قبل از کلمه یا عبارتی گذاشت که می‌خواهید در نتایج لحاظ نشوند.
    – عملگر OR به هر دو کلمه یا عبارت طرفین این عملگر اهمیتی یکسان می‌دهد و هر یک از این کلمات یا عبارات می‌توانند در نتایج ظاهر شوند.

ترفندهای مهم و کاربردی برای جستجو در گوگل اسکولار

  • با وارد کردن نام نویسنده می‌توانید سرچ بهتر و سریعتری در گوگل اسکولار داشته باشید.
  • از کاراکتر ~ قبل از کلید واژه‌ها استفاده کنید تا جست‌وجو برای کلمات مترادف هم انجام شود.
  • از کاراکتر قبل و بعد از عبارت جستجو استفاده نمایید تا منابعی که کل عبارت را دارند، نمایش داده شود.
  • می‌توانید از OR بین کلید واژه‌های جست و جو استفاده نمایید تا منابعی که حداقل یکی از کلمات را دارند، نمایش داده شوند.
  • قبل از جست و جوی کلمات در صورت استفاده از ، منابعی که شامل عبارت مربوطه نباشند، به شما نمایش داده می‌شود. همچنین با گذاشتن + قبل از کلمه سرچ شده، منابع دارای عبارت مربوطه به شما نمایش داده می‌شود.

آشنایی با قسمت‌های مختلف فرمت جستجوها

در گوگل اسکولار، بعد از این که در مورد عبارتی سرچ کردید، علاوه بر معرفی مقاله با عبارت‌ها و علائم مختلفی نیز برخورد می‌کنید که در این قسمت به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

  1. متن سبز رنگ که در زیر عناوین اصلی نوشته شده، مشخص کننده نام نویسنده‌، محل نشر، سال نشر و ناشر است.
  2. cited by 213: با کلیک بر روی این گزینه امکان مشاهده تمامی منابعی که منبع مربوطه را استفاده کرده‌اند، وجود دارد.
  3.  Related article منابع مرتبط با منبع را نشان می‌دهد.
  4.  All 4 versions ویرایش‌های مختلف از منبع مربوطه را نشان می‌دهد.

نمایش نتایج جدیدتر در گوگل اسکولار

نتایج جستجو، اغلب بر اساس مرتبط بودن به یکدیگر نشان داده می‌شوند. برای یافتن مقالات جدیدتر می‌توانید روش‌های زیر را انجام دهید.

  • از منوی سمت چپ، بر روی since year کلیک کرده تا مقالات مربوط به یک بازه زمانی خاص، نمایش داده شود.
  • روی Sort by date کلیک کنید تا جدیدترین مقالات را بیابید و نتایج جست‌وجو به ترتیب زمانی به شما نشان داده شود.
  • اگر بر روی Create Alert کلیک کنید، نتایج جدید به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

گوگل اسکولار

راهنمای دانلود رایگان مقاله از گوگل اسکولار

در زیر هر کدام از این نتایج، دو اصطلاح Cited by و Related Articles وجود دارد که حاوی اطلاعاتی ارزشمند هستند. عددی که در مقابل Cited by نوشته شده، نشان دهنده اعتبار آن لینک است. چون این عدد تعداد دفعاتی را نشان می‌دهد که به این مقاله استناد شده است. پس هر چقدر که عدد نوشته شده برای آن بزرگتر باشد، اعتبار مقاله یا سند علمی بیشتر خواهد بود‌. عبارت Related Articles هم برای نشان دادن تعداد مقالات مرتبط با موضوع سرچ شده است. پس هر چقدر که عدد مرتبط به آن بزرگتر باشد، می‌توان نتیجه گرفت که این مقاله منبع مناسبی برای نوشتن پایان نامه جدید است.

در سمت راست هر مقاله، گزینه ای وجود دارد که لینک مربوط به متن کامل را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. در اکثر موارد این گزینه به صورت رایگان بوده و می‌توان مقاله را با فرمت PDF دانلود کرد. پس برای دانلود مقاله از گوگل اسکولار، حتما لازم نیست که کار خاصی انجام دهید. البته دانلود تمامی مقالات نیز به همین راحتی نیست! چون امکان دسترسی کاربران ایرانی به برخی از منابع و مقالات علمی وجود ندارد. یا حتما باید در سایت یا مجله ناشر مقاله عضو شوید تا اجازه دانلود فایل پی دی اف آن برای شما صادر شود. مشکل دیگری که در این بین وجود دارد، محدود بودن منابع فارسی گوگل اسکالر است. یعنی اگر قصد سرچ کردن کلید واژه های خود به زبان فارسی را دارید، با تعداد محدودی از منابع علمی و امکانات مواجه خواهید شد.

سخن آخر

هرچند که برای گوگل اسکولار یا اسکالر جایگزین‌های تقریبا خوب و کاملی وجود دارد، اما به دلیل رایگان بودن تمامی خدمات گوگل اسکالر، این بستر به یکی از مهم‌ترین بسترها برای دانشجویان و محققان تبدیل شده است. به خصوص در کشورهایی که امکان پرداخت هزینه‌های دلاری ندارند. در این مقاله از سایت مشاوریاب سعی شد تا تکنیک‌ها و ترفندهای جستجو در گوگل اسکالر را بررسی کنیم تا راحت‌تر بتوانیم مقاله‌های مناسب را پیدا کنیم.

دیدگاه‌ها (0)

*
*