G-W06FWPH7Q5
مرکز مشاوره و راهنمایی انجام پایان نامه و سمینار

پارافریز مقاله چیست؟

پارافریز مقاله

در این نوشتار از مشاوریاب به بررسی اینکه پارافریز مقاله چیست ، نحوه انجام پارافریز و بقیه موارد مرتبط در این رابطه پرداخته می شود:

پارافریز مقاله چیست؟

پارافریز در واقع مشابهت یابی و رفع شباهت های موجود در متن مقاله می باشد. همچنین روشی است که در عین اینکه مفهوم جمله را حفظ می کنیم با اعمال تغییراتی به جمله آنرا ناب و جدید کنیم. این کار در مقالات از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. چنانچه مقاله ای بدون توجه به تشابهات ادبی به یک مجله سابمیت شود علاوه بر اینکه ریجکت خواهد شد اعتبار علمی مقاله نیز از بین خواهد رفت و جریمه مالی نیز خواهید شد. بنابراین توجه و اهمیت بالایی به انجام پارافریز مقالات داشته باشید.

پارافریز مقاله

پارافریز روشی است برای ارجاع به یک منبع بدون اینکه مستقیما به آن اشاره شود. بسیار مهم است که مطلبی به درستی تفسیر شود. چرا که تفسیر غلط و ضعیف ممکن است منجر به اتهاماتی از جمله سرقت ادبی یا کپی برداری از منبعی به شمار رود که از سوی شما از آن نامی برده نشده است.

پارافریز مقاله به نویسنده این اجازه را می­ دهد که با بیان خلاقانه اظهارات فردی دیگر و استفاده از معنا و مفهوم کار او به هدف و مقصود نهایی مقاله خود برسد.

پارافریز مقاله به سه دلیل انجام می گیرد:

  • بازنویسی نشان می­دهد شما کاملا مطالب منابع مرتبط را متوجه شده اید.
  • بازنویسی نوشته ها با کلمات شما این اطمینان را حاصل می­ کند که شما تحقیق شخص دیگری را کپی نکرده اید و در حقیقت سرقت ادبی از کار کسی صورت نگرفته است.
  • بازنویسی یک نظریه به این معناست که گویش شما در کل پایان نامه به شکلی مسلط و یکسان باقی می­ ماند.

روش های انجام پارافریز مقاله

جابه جایی کلمات

می توایند کلمات موجود در جمله را جابه جا کنید. در این صورت ممکن است برای تکمیل مفهوم جمله لازم باشد که کلمات دیگری نیز به آن اضافه کنید. جابه جا کردن ترتیب کلمات یکی از ساده ترین و کاربردی ترین روش هایی است که می توانید مقالات خود را پارافریز نمایید.

ویرایش گرامری جمله

می توانید زمان و شخص فعل ها را جابه جا کنید. تغییر گرامر جملات نیاز به دقت بیشتری دارد. پارافریز باید کاملا دقیق و با توجه زیادی انجام شود. و زمانی که می خواهید جملات را پارافریز کنید حتما در نظر داشته باشید که آسیبی به مفهوم جملات وارد نشود.

جایگزین نمودن کلمات مترادف

در جملات کلمات مترادف و هم معنی جایگذاری کنید. جایگذاری کلمات مترادف و هم معنی در جمله باعث می شود که تا حد امکان جمله ناب و جدید شود. و تشابهات آن نسبت به جملات پیشین از دست برود.

پارافریز مقاله

پارفریز مقاله 1

از کجا بدانیم که مقاله نیاز به پارافریز دارد؟

اما سوالی که برای اکثر نویسندگان پیش می آید این است که آیا مقاله ای که توسط خود نوشته شده است. و از ناب بودن مطالب آن کاملا اطمینان دارد؟ باز هم نیاز به رفع سرقت ادبی دارد؟

پاسخ این سوال بر اساس تجربیات قبلی که نویسنده مقاله بعد از ریجکت شدن متوجه تشابه ادبی شده است و نتوانسته است که ادعای خود را مبنی بر عدم اطلاع از میزان مشابهت ادبی اثبات کند این است که تا حدی که میتوانید قبل از سابمیت مقاله حتما از میزان مشابهت مطالب اطلاع حاصل نمایید. و آنها را رفع کنید چون اگر بعد از سابمیت مقاله متوجه این شباهت های ادبی شوید و مقاله به خاطر آن ریجکت شود نمیتوانید اثبات کنید که سرقت ادبی به صورت ناخواسته و کاملا اتفاقی اتفاق افتاده است. توجه داشته باشید که یک جمله هر چند کوتاه در متن یک مقاله دارای تشابه ادبی با مقالات دیگر باشد باعث ریجکت مقاله میشود. که این هم موجب از بین رفتن اعتبار مقاله میشود و هم اعتبار نویسنده را زیر سوال میبرد. بنابراین بهتر است تا حدی که میتوانید مقاله را پارافریز کنید.

نکته

نکته قابل توجهی که در مورد استناد به مقالات بدون ذکر نام نویسنده یا همان سرقت ادبی وجود دارد این است که یک نویسنده نمیتواند به مقالات نوشته شده توسط خودش که قبلا در مجلات معتبر چاپ شده است بدون استناد به نام نویسنده و عنوان اثر استفاده کند در صورتی که بدون استناد و یا عین همان مطلب موجود در مقاله قبلی اش را استفاده کند حتما مقاله ریجکت خواهد شد.

چطور هنگام بازنویسی کردن به مقاله اصلی استناد کنیم

زمانی که بازنویسی مقاله یا متن شما کامل شد باید مطمئن شوید استنادات درون متن را به درستی به کار برده اید. مهمترین فاکتور نوع استناد است، چراکه هریک نیاز به فرمت متفاوتی دارند.

بررسی سرقت ادبی

بعد از اینکه پایان نامه یا مقاله خود را تکمیل کردید، بازنویسی ها را به خوبی انجام دادید و نقل قول ها و استنادات صحیحی در آن به کار بردید، باید برای راحت شدن خیالتان بررسی نهایی را برای سرقت ادبی انجام دهید. با بررسی سرقت ادبی می­ توانید متوجه شوید آیا جملات شما خیلی شبیه به منبع اصلی ذکر شده است یا خیر و در صورت نیاز آن ها را تغییر دهید.

دچار شدن به سرقت علمی (Plagiarism) مصیبتی برای دانشجویان و اساتید به‌حساب می‌آید که باعث می‌شود خالق اثر، استفاده کمتری از کار خویش ببرد و ارزش کار نیز افت کند. به علاوه پیامد ها و عواقب ناگواری در انتظار افرادی است که مرتکب سرقت ادبی می شوند.

نرم‌افزارهای مورد استفاده در پارافریز مقاله

در تمام دنیا، نرم‌افزارهای پارافریز متنوعی طراحی و ارائه‌شده‌اند که درصد تشابه یک مقاله را با مقالات دیگر شناسایی می‌کنند. برخی از نرم‌افزارهای ارائه‌شده، به پایگاه داده‌های محدود و برخی دیگر از آن‌ها به بانک اطلاعاتی جامع‌تری دسترسی دارند. دراین‌بین نرم‌افزارهای سمیم نور و همانندجو برای متون تخصصی، مقالات و پایان‌نامه‌ها به زبان فارسی انتخاب مناسبی هستند و برای زبان انگلیسی نیز نرم‌افزارهای x-checker و ithenticate توصیه می‌شود.

در نرم‌افزار x-checker ملاک کم کردن درصد مشابهت متن مقاله نسبت به خودش است و در نرم‌افزارهای ithenticate ، سمیم نور و همانندجو مشابهت مقاله با سایر مقالات و متون در پایگاه‌ داده‌های مختلف موردبررسی قرار می‌گیرد. 

۹۰ درصد مجلات معتبر بین‌المللی از نرم‌افزار ithenticate و مجلات داخلی از همانندجو و سمیم نور برای بررسی شباهت مقالات استفاده می‌کنند. موسسه مشاوریاب به‌منظور کمک به فرهیختگان و جلوگیری از سرقت ادبی و تشابه در مقالات از این نرم‌افزارها استفاده می‌کند. لذا مشتریان با توجه به نوع متن خود می‌توانند یکی از نرم‌افزارها را در مرحله ثبت سفارش انتخاب کنند.

تفاوت نقل قول و پارافریز مقاله

نقل‌قول صرفاً یک “کپی” از کلمات اصلی و ترتیب کلمات است. در کلیه مقالات تحقیقاتی با دستورالعمل‌های قالب‌بندی مختلف (APA ،AMA ،MLA، و …)، متن نقل‌قول باید با علامت نقل‌قول و همراه با استناد باشد. پارافریز ممکن است شامل چند کلمه کلیدی از اثر اصلی باشد، اما باید از زبان جدیدی استفاده کند.

چه زمانی از نقل قول استفاده کنیم و چه زمانی پارافریز مقاله ؟

اگر یک مقاله یا تحقیق را به طورکل مطالعه کنید و از نکات مهم آن یادداشت بردارید به طور طبیعی در حال پارافریز بخش عمده ای از اطلاعات مهم آن هستید و از نقل قول مستقیم استفاده نمی ­کنید.

این کار هوشمندانه ای است که در پایان نامه یا مقاله خود از نقل قول های زیاد استفاده نکنید. چرا که استفاده مکرر از نقل قول موجب می­ شود به نظر برسد شما به درستی مطلب منابعی که مطالعه کردید را متوجه نشدید یا برای بیان کردن مطلب به زبان خودتان تنبلی کرده اید. نقل قول­ ها همچنین موجب ناخواناشدن متن شما می­شوند.

به طورکل، برای نگارش مقاله یا پایان نامه، پارافریز مقاله یا تحقیقاتی که مطالعه می کنید بهتر از استفاده از نقل قول می باشد.

فقط زمانی از نقل قول استفاده کنید که:

  • می­ خواهید یک توصیف دقیق داشته باشید.
  • نوشته اصلی به قدری خوب است که نمی توانید آن را تغییر بدهید.
  • شما نیاز به مدرک معتبر برای پشتیبانی از نظریه ­تان دارید.

سخن آخر

برای برخورداری از یک پارافریز باکیفیت و جلوگیری از خسارت‌های احتمالی، بهتر آن است که فرآیند بازنویسی و پارافریز مقاله خود را به مؤسساتی با سابقه درخشان و شناخته‌شده در سراسر کشور بسپارید. جهت درخواست پارافریز مقاله خود با شماره های درج شده در سایت مشاوریاب تماس حاصل فرمایید و یا از طریق سایت درخواست خود را ثبت نمایید.

دیدگاه‌ها (0)

*
*